måndag, oktober 11, 2010

Gryningen var där

kl 02.38 vaknar med ett ryck, går upp och skriver.

det kom till mig
något främmande
beströk mina farhågor
givmild som ett regn
ömma kyssar

öppnar käftarna
som hållits ihop av
besatthet och hyckleri

jag ska rota ut den
kalla skräcken
fasans gåta
den osammanhängande
fiende som smetat
hållit fast och tvingat

idag kom jag till gryningen
gryningen var där

__________
kl 03.08 läser
slår med slump upp i  Eric Hermelins "Persisk balsam"

Sana'i sade:
"Kunskap som inte för dig utanför dig själv
sådan kunskap är mycket värre än okunskap"
_____________

kl 03.41
det klingar så sprött
i molnstoden jag följer

ingen har andats i mitt öra
lagt ut gränser över min panna
ritat palissader eller fångstgropar

det lyser över mitt ansikte

_________

edit kl 13.53, anlete byttes till ansikte sista raden.

Inga kommentarer: