onsdag, oktober 27, 2010

Slutmaskat

Dagbok: kl 15.41

Varför tar jag inte tag i det jag vill göra? Varför har jag maskat så länge när det var så enkelt?
Idag åkte jag hem direkt efter jobbet, öppnade inget annat än "Dokumentet" och började skriva vidare på "Boken".

Gick vare sig trögt eller lätt. 810 ord på två timmar.
För stunden. Stor lättnad och ro.
I morgon vet jag inte alls vart boken ska ta vägen. Jag skriver utan disposition, utan skiss, utan råmanus.
Allt jag har är en generell idé.
Jag trevar fortfarande efter formen, har stor osäkerhet vilket språk jag ska använda. Korrekt, slang, blandning, eller ett nykonstruerat talspråk som jag gjorde i "Månsensligisten".
Jag försöker lita till att att det kommer att ge sig av sig själv vart efter texten växer fram. Jag får helt enkelt ta jobbet med att skriva om början, i värsta fall hela boken för att få språket att hänga ihop.

Själva berättelsen har fått en start, några personer syns rätt väl, märkligt nog är huvudpersonen vagast och svårast att fånga.
Befaller mig att drömma om huvudpersonen inatt.
Har jag tur kan jag få loss 3 skrivtimmar imorgon. Bara jag skiter i FB och Bloggen och att surfa på alla bloggar jag alltid surfar på. Och Youtubeklipp... och....

Ordblandarens statistik över dagens jobb.
Antal                             Urval
Ord:                               810
Tecken (utan blanksteg): 3562
Tecken (med blanksteg): 4371
Stycken:                            25
Meningar:                         102
Sidor (ungefär):                    2
______________

1 kommentar:

Peter Madison sa...

Fokus broder. Inget annat än fokus...