Jag har alltid gillat Led Zeppelin och i min ungdom, under den tid man är ihärdig och högröstad och tror att ens åsikter är viktiga, hävdade jag på fester med fanatikerns emfas att "Led Zeppelin är det originellaste och genuinaste och snillrikaste band som existerat med rötter i bluesen!"
Jag förstod inte hur pinsam man var.
Nu visar det sig dessutom att jag bara snackade skit! :-)
Och nu? Hur många miljoner ska den där industrin ha av folk som råkar kopiera/sprida de redan remixade/lånade kopiorna till idéer och meloditrudilutter? Hur många år efter det att artisten är sex fot under vill de fortsätta att suga ut pengar med hjälp av upphovsrättslagar? IPRED och vidhängande lagar blir allt mer absurda.
Everything is a Remix from Kirby Ferguson on Vimeo.
Jag gillar fortfarande Zeppelins remixer skarpt, även om deras gloria hamnat på sniskan.
4 kommentarer:
Verkar lite oklart vad du ville med detta. Du gillar inte att musik ofta bygger på annan musik, men tycker ändå fortfarande motvilligt om Led Zeppelin? Så länge du gillar något och är villig att betala för att få lyssna på något du gillar, är det väl inget problem? Om du slutar gilla Led Zeppelin så slutar du att lyssna och betalar inte heller - inte heller ett problem?
Hur unika Led Zeppelin är känns inte så relevant. Ett mer rättvisandde mått borde väl vara om du vill lyssna på dem eller inte? Enkelt uttryckt: antingen gillar man eller så gillar man inte. Behöver inte ha med ursprunget att göra.
hm, du anonyme. om jag var oklar, så måste jag erkänna att du om möjligt uttrycker dig än mer oklart.
Jag fattar inte vad du vill med din kommentar. Alls.
Kan man ta betalt för o olika lufttryck/ svängningar för det är precis vad ljud är.
Ha ha!
och snart sitter en ny yrkesgrupp av frilansare som åt upphovsrättsindustrin med parabolmikrofoner överallt fångar in ljud och pejlar in folk om dom råkar andas i en takt som går att stämma dem för!
Än värre straff får du om du råkar nynna på en slagdänga utan att betala stim!
Skicka en kommentar