onsdag, mars 18, 2009

Medborgare? Enligt maktens doktrin är Du Konsument eller Kriminell



Parlamentarism
Jag har lyft handen till hälsning
i ljuv, närmast extatisk glädje
och trott

på fria val

på er

"r.e.p.r.e.s.e.n.t.a.n.t.e.r"


Men nu när min blick så hastigt
klarnat
ser jag att ni avfärdat
mig

hela tiden

har ni avfärdat oss!

inte enbart som medborgare

Det räckte inte:
nu tvingas jag in i den bipolära kategorin

konsument eller kriminell
om jag så bara sjunger Happy Birthday
i ett lite för stort sällskap - och var går gränsen?


Ni stärker skråväsendet,
i sjukligt giriga branscher,
och tillsammans bygger ni bort
all möjlighet att utkräva
ansvar.

Parlamentarism, fåfänga hopp och dröm,
utgick från ett alltför enkelt antagande;
att samhället består av medborgare.

Korporativism, avfärdar begreppet och har en
samhällssyn byggd på gamla, väl definierade branscher.

Vilka lyssnar parlamentarikerna på?
Vilka får läsa de hemliga dokumenten?

Medborgare, jag säger:
Frihet stavas kriminell

och

rEvolution.

Vi har kommit till
dagar då privatpoliser slår med sina nävar
mot hemmets dörr.

Det som inte fick hända
demokratierna
i den
självutropade fria världen

Jag kan aldrig mer slänga upp handen
i en nonchalant fredlig hälsning

Blodet rusar och jag lyfter den hårt knuten,
ur min strupes djupaste svärta

- Vi två, staten och jag, är fiender.



* * *


Parlamentariker? Läs copyriot om korporativism i fem punkter

Alla: Se och bedöm själva, (en läsning bara av kommentarerna 77 st när jag läste sist, ger en fingervisning om läget i It, kritik riktas även mot insamlaren Beppe Grillo, den som gör uppropet). Läs hos BoingBoing Ett förslag i den italienska senaten ska tvinga alla ISP:er att blockera sajter, bloggar och sociala media på inrikesministerns order, om sajten, som det heter, uttrycker “olämpliga åsikter”.
Någon domstol ska inte vara inblandad.

Enligt samma källa ska ett annat lagförslag göra det olagligt att publicera material anonymt.

Om du vill stödja de italienska protesterna mot censur av bloggare:

Skicka mejl till freeblogger@beppegrillo.it med:
- Subject: ditt namn
- Text: adressen till din blogg
- Attached: ett foto av dig själv med en skylt som säger “FREE BLOGGER”


Tusentals har skickat.

Andra som skriver om censur: Christian Engström PP Opassande, SvD, Tommy K Johansson, Jens O, AlertSweden, Politikerförakt 2.0, Utrikesbloggen, Stefan Stenudd, Staffan Appelros, Svennegreken, Pär Ström, Karl Sigfrid

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert och sant Vackert och sant.

Exponera mekteliten.

Anaïs sa...

Konsument eller kriminell. Haha! Så himla bra. Ser att även du läst den briljanta texten på copyriot...
(S) är ju så medskyldiga till det här!!

Björn Felten sa...

Stööön!

Mentala handtrallor står som spön i backen.

(Lite halvprivat skämt, sorry alla andra -- please ignore.)

Lars-Erick Forsgren sa...

Det är farligt bra skrivet.

Apropstroferar dig idag på min blogg också.

Anders sa...

@ Mike: Vi har inget annat val än att ligga på..

@ Anaïs, copyriots text i ämnet korporativism är lysande.
(S) har gjort sig skyldiga till totalt tankefel. Vi 7 som skrivit vår stoppmotion till (S) partikongress har att ligga på för att få just stopp. Sen kan vi bygga om.

Vi hinner inte på ett bra sätt till april nu då motionstiden går ut, tänka ut tillräckligt bra motioner kring upphovsrätt osv som behövs. Vi satsar allt på att få till stånd ett stopp.

Går inte det får vi hitta nya vägar...

@ Björn Nu har Felten bytt namn från "fabulatorn" i min bokmärkeslista och ligger i bloggrullen som Felten Fabulerar. Trevligt, för nu ser jag att du för 14 timmar sen skrev om "Fläskstek på kalkonvis" så jag hoppas du fått utlopp för dina lite våtare känslor där:)

@ Lars-Erick. Tack

Anonym sa...

http://rafb.net/p/AKAwhF67.html