måndag, mars 23, 2009

Människan först

Människan först är ett fint slagord


Det finns bra slagord inom socialdemokratin. Ett av dem är:

Människan först.

Ibland lite utsmetat:
"Vi sätter människan främst"

Vi sätter alltså människan först. Före kapitalet. Före samhället, får jag väl också då förmoda. Fast jag är inte säker, för då blir man väl nästan liberal?

"Människan först"; Mona Sahlin sade det på ett möte i Madrid när socialdemokrater från hela Europa samlades för att dra upp riktlinjer.

Jag har hela texten men tänker inte länka till den utan ni får lita på min "känsla" av vad alla de där sossarna allvarligt satte på pränt och menade. Jag läser in att:

"Människan först" färgas av att vi har en solidaritetstanke i botten. Att man bryr sig om människovärdet, inte enbart som isolerad enhet, utan i en social kontext, att man alltid och i alla lägen vill skydda människan, den lilla människan och samhällsvarelsen från alla sorters övergrepp.

Sådana hot ska man lagstifta bort.
Så långt möjligt är, för det finns en annan tes som balanserar detta; människan ska också vara fri, fri att utveckla vad helst hon vill.

Jag tycker det är bra. Jag tycker det är vackert.
Jag ställer upp på det helhjärtat. I själva verket ställer alla mina jag upp på det: privatpersonen Anders, Anarkisten Anders, Sossen Anders. Till och med smygliberalen Anders, för en sådan kameleont är jag.
Livet är inte svartvitt.

Men jag frågar mig:
Hur går denna socialdemokratiska huvudtes ihop med annat som mitt parti säger?
Eller rättare, som enskilda individer, ofta med makt, säger:

"
För mig som socialdemokrat är upphovsrätten självklar. Jag tar avstånd från dem som anser att det rent principiellt ska vara tillåtet att ladda ned upphovsrättsskyddat material utan att den som har skapat filmen, musiken eller boken får betalt."
Carina Hägg (S) riksdagsledamot.

Ur denna och andra sentenser fick fick mitt parti för sig att IPRED1 är en bra lag. Man röstade för lagen. Man framförde visserligen en rad synpunkter och hade en del egna tillägg och förslag, men i allt väsentligt gick man med på att ge bort statens straffmonopol till privata intressen.

Jag frågar: Vilken människa sätter man först genom denna lag?
Svaret är ingen.

Man sätter stenrika och jättestora företagskoncerner först, som med hjälp av denna lag kommer att krossa alla småproducenter, samt får rätt att jaga och straffa små, små medborgare, just de där människorna mitt parti säger att de sätter först.

Det har skrivits mycket om korporativism sista tiden. Falkvinge skriver, med viss rätt hävdar jag, att man i dagligt tal lika gott skulle kunna kalla det fascism.

I sitt blogginlägg "Vad vi slåss för" skriver Piratpartiets ordförande det jag önskar att mitt parti skrev. Han, en före detta moderat, skriver lyriskt om en global solidaritet som jag inte hört någon nämna sedan Palme.

Jag frågar: Hur hamnade vi här?

Varför behövs det ett nytt parti i Sverige? Varför kan inte eller orkar inte eller vill inte den mäktigaste progressiva kraften i landet se att framtiden är här - och vad vi kan skapa av den?

Jag bugar ödmjukt inför Piratpartiet.
De, eller ni, leder stafetten in i framtiden.


Människan först, människan i centrum.
Hon ska få plats och utveckla sina drömmar.

Det är en vacker tanke, särskilt i socialdemokratisk tappning. Ännu mer om man kopplar det globala grepp Rick gör.
Socialdemokratin har alltid hävdat att man tror på solidaritet på det internationella planet.

Se framtiden som är här:
Alla får vara med!
Alla får information, inte till samma pris, utan gratis.
Eftersom den är gratis att mångfaldiga.

Att piraterna fattar detta är bara att lyckönska.
Frågan är hur vi ska få mitt parti att fatta.

Och dom andra.

13 kommentarer:

xor sa...

Det var en väldigt rörande text. Att sätta människan först borde alla poltiker göra..

:/

Anonym sa...

j

Anonym sa...

Jag är och har varit vänster i hela mitt liv ( 49 år ). Jag har lagt mitt vänster - höger seende åt sidan och är numera aktiv Piratpartist. Jag har förstått och det har många i gräsrotsnivån. Att förändra Socialdemokratin kommer att ta för lång tid därför blev jag PP:are. Jag lider med dej :) / Mikke PP Kalmar

Thomas Tvivlaren sa...

Än en gång en stark text Anders!

Det som är så oerhört frustrerande är att jag vill hoppa över de kommande, helt nödvändiga men troligtvis bortkastade årens strider och direkt hoppa framåt till en tid då Piratpartiets agenda är så självklar att vi inte längre fyller någon funktion. Jag vill till tiden då allt det här som vi tidigare tagit för självklart än en gång blir självklart och inget man reflekterar över utan istället anammar och nyttjar på bästa sätt. Tiden då vi inte längre försöker förbjuda vinden i (pirat)seglen utan istället tar ut en färdriktning och ett mål som vinden kan hjälpa oss nå.

All denna frustration...

Anonym sa...

Ja, alla kan vi stämma upp i meningslösa uttalanden. Jag kommer just nu ihåg Hedlund i Rådom som att i regeringen som centerboss som i en intervju i radion skolväsendet sa, ja det enda han sa var...."-vi skall ha en bra skola" sedan vart det tyst. Visst är det ett typiskt politikersvar ellr uttalande..."-vi skall ha en bra köpkraft"....".vi skall bli ett bra land"....vafaaan menar dom?? Hälsar UIU.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag bugar också ödmjukt inför Piratpartiet, trots att jag är Centerpartist:

Därför blir en centerpartist Guldpirat

Vacker text Anders. Som alltid!

Politruck sa...

Heja Anders - bra text igen!

mvh /Jan Garefelt

Anders sa...

@ Till Alla.
Tack för de vänliga orden! Jag har inte hunnit svara av två orsaker.
1) Jag har googlat och skrivit för att få ihop nästa textMiraklet i Santa Clara-dalen
2) Jag försöker också lägga lite tid på att starta min skrivarfirma efter pappaledigheten, vilket går trögt...

Anders sa...

@ Lake. ditt tilltag att bli guldpirat är bara för bra.
Det måste jag få tänka över lite till!!!
Det tänder så många positiva tanketrådar i mig att jag just nu inte vet vad :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tänk på du Anders, under tiden får du en manuell trackback från mig. :-D

Mer tankar om varför jag blev Guldpirat

Tack för att du bloggar, dina texter är en inspireration!

Anonym sa...

Jag trodde också att jag hade ett pari för några år sedan. Fagra tal och fagra valmanifest har tyvärr inget värde. När partierna sviker det viktigaste vi har. Dvs grundlagen. Då får man ta det sista halmstrået som finns. Rösta Pirat.

Merevil sa...

Wtf... Bildet der er av kjæresten min o.o

Anders sa...

@ Merevil: Där ser man!
Jag minns inte var jag hittade bilden, men jag gillade den.

Har du adress till bilden så länkar jag gärna för att visa var jag hittade den!