måndag, mars 27, 2006

Tipsa tidningen

I inlägget ”Dagens brev till kommunen” skriver jag om problem med leverantörer av Bredband/ADSL.
Kommunen har svarat och diariefört ärendet som nummer 1999-2001.

Naturligtvis skickade jag samma brev till Östersundsposten. Sorgligt nog har ÖP inte agerat. Det här gäller inte mig, det är många tusen människor ute i stugorna som får undvikande svar från leverantörer som Telia, Tele2, Spray eller vad de nu kan heta. Samtidigt har vi skattebetalare betalat miljarder för att få bredband. Politikerna säger förstås tvärt om; att det är de som satsar pengar för att bygga ut fibernät, precis som om de tog ur egen ficka. Det handlar om lika rätt och demokrati, påstår de. Ändå är vi många teleabonnenter som inte har någonstans att vända oss, trots att det finns koppartråd redan dragen. Leverantörerna vill helst inte ens prata med oss om bredband. Ännu mindre leverera.

Tack, ni som sänt in text till ÖP enligt nedan. De börjar vakna. Därför har jag stängt av. De har redan fått tillräckligt med mail! Men möjligheten går att öppna igen, om det skulle behövas.

Så jag tänkte att ni som har lust kunde nyhetstipsa lite. Skriv en egen liten text om Bredband till alla, eller kopiera texten här:

Kära ÖP. Kolla in ärendenummer 1999-2001 hos Östersunds kommun. Det representerar en av 10.000-tals svenskar som inte har någon leverantör att prata med om bredband. Det är av vikt att ni tar upp sådant i tidningen.

Skicka texten till: XXXXX
PS. Stoppa gärna in snyggt formulerade tips som kommentar, så får vi alla njuta.
Gnäll, bråk och svordomar undanbedes. Det är sällan effektivt. DS.

3 kommentarer:

Anders sa...

Woho! En journalist vid namn Tomas Larsson på ÖP har faktiskt mailat tillbaka. Han påstår att han inte har tid själv, men har nu lagt ärende 1999-2001 på nyhetschefens bord.
Men fortsätt gärna att busmaila tidningen ändå!!!

Peter Madison sa...

Okej broder. Ensam är inte stark. Har skickat texten till ÖP för att göra gemensam sak i din kamp mot drakar och väderkvarnar..... Sa jag förresten att vi jackar upp vårat bredband till 100megabit vecka 25......!!!!!

Anders sa...

Vem behöver 100 megabit!
Jag tror jag skulle klara mig hur bra som helst med 1mbit...
Sätta upp en riktad antenn hemma hos dig med bäring 7 grader...