måndag, augusti 25, 2008

OpenOffice

Första hemladdning av OpenOffice, 25 augusti 2008.
Jag har länge hört talas om OpenOffice, och nu när jag fick bredband laddade jag hem.

Till min häpnad gick allt otroligt smidigt. Jag skrev in http://www.openoffice.org/
så läste jag lite och klickade på download - några minuter senare var det installerat och klart.

I dagsläget har jag utsatt OpenOffice's "Writer" för hårdtest. Jag är författare och vill att en ordbehandlare ska bete sig exakt som jag vill. Det gör Writer. Jag hade heller inga problem med utskrifter, typsnitt, tabbar. Allt funkar och har man använt MS Word hittar man konstigt nog alla funktioner intuitivt, fast de inte ser helt lika ut. Ändå är Writer och Word rätt lika.

Ännu så länge saknar jag en enda funktion. I MS Word kan jag högerklicka för att få fram synonymordbok. Det går inte i Writer , där jag måste upp och klicka på först (verktyg) sedan välja språk. Då får man fram synonymordlista, men tyvärr ännu inte på svenska. Den finns om man väljer exv engelska som språk.

Synonymordbok på svenska är det enda jag efter många timmars testande kan finna att Writer saknar. I övrigt ger Writer ett tydligare och mer lättöverskådligt intryck än vad MS Word gör.

Uppdat: 23 oktober 2008
Efter att ha laddat hem OpenOffice 3.0 och kompletterat med synonymordlista på svenska är jag mycket nöjd. I MS Word kan man högerklicka för att få fram synonymordlista, men efter några dagars användande av Write kommer man in i att istället slå Ctrl+F7, för när jag skriver vill jag inte lämna tangentbordet för att använda musen och leta bland verktygsknapparna och klicka mig fram med musen.  

Jag har även tittat på och testat OpenOffice's IMPRESS, vilket motsvarar MS PowerPoint.
I skrivande stund har jag inte testat Impress lika hårt, men det går utmärkt att öppna färdiga PowerPoint-presentationer och bara jobba vidare med dem som om man inte bytt program.


Uppdatering 23 oktober 2008
1) Ordlistan, eller snarare ordlistorna, föreslår att jag ska rätta väldigt många ord genom att särskriva dem. Särskrivningarna jag får förslag på är både dumma och felaktiga. Många ord ska sitta ihop.

2) När jag skriver romantext och gör ny rad för att skriva dialog med hjälp av talstreck, alltså ett vanligt - så hoppar alltid punktlistan automatiskt igång, vilket är mycket irriterande.
I Writer framgår inte riktigt hur man ställt in punktlistan när man trycker på därför avsedd knapp, den säger bara på/av, men jag lämnas i osäkerhet om jag satt igång den eller stängt av den.

Min sammanvägda bedömning efter ca 2 månaders användning:
OpenOffice Writer löser samma saker gratis som MS word.
1) Jag störs över att rättstavningen föreslår felaktiga särskrivningar, men problemet är av överkomlig art.
2) Automatisk punktlista. Jag har inte hittat ett bra sätt att stänga av den, varför den går igång utan att jag vill det. (troligen mitt fel och inte Writers).

Dessa två nackdelar har Writer jämfört MS Word.Då ska också tilläggas att jag jobbat med MS Word från deras tidiga versioner sedan år 1992.
Störningsmomenten i Writer är alltså få och egentligen försumbara.

Bäst av allt, det är ingen hög inlärningströskel för att sätta igång med Writer efter att ha använt MS word.

Slutsats:
Jag kommer aldrig mer köpa MS Officepaket. Det är en helt idiotisk kostnad för något som man kan få gratis med samma höga funktionalitet. 
Jag kommer att satsa helhjärtat på Opensource och får jag tid över ska jag ladda hem och testa Ubuntu som operativ.

Fotnot.
Parallellt med dessa tester har jag även börjat använda Googles document. Det funkar över förväntan bra. Att använda Googles doc. eller motsvarande kan mycket väl bli framtiden. Snart behöver man bara ett operativ i sin egen dator, såvitt man är uppkopplad.


(När jag testat mer under längre tid ska jag uppdatera detta inlägg).

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du, du har ju bredband nu! Testa http://www.woxikon.se/ där får man synonymer på flera språk.

Anders sa...

Åsa: Tack för tipset!!!
Har varit in och klickat lite i woxikon, verkar rätt bra.

Tidigare hade jag hittat
http://www.synonymer.se
http://www.gratisordbok.se/
http://synonymlexikon.se/index.php

Men voxikon verkar banne mig bättre.

Tyvärr har de ett fel allihop. De ligger inte bara ett högerklick bort, som det faktiskt gjorde i MS word. Nu får jag lära om och sitta och arbeta med Writer i ett fönster och ha firefox igång i ett annat fönster, vilket faktiskt är LIVSFARLIGT eftersom man gärna drar iväg... och letar annat än det där ordet man var ute efter...

Fast just nu jobbar jag ännu dåraktigare. Jag skriver i Writer på en dator (barnens speldator egentligen) bredvid står min bärbara och där är words ordlista uppe... Fast mest surfar jag ändå. Det är lika bra att surfa sönder den här vekcan. Nästa vecka kanske jag kan börja skriva på riktigt.