fredag, september 12, 2008

Liberalism?

- Ni förstår nog, att det är en viktig uppfinning. Hädanefter kan ingen brottsling neka till sanningen. Inte ens våra innersta tankar är våra egna längre - som vi så länge har trott, med orätt.

- Med orätt?

- Ja visst, med orätt. Ur tankar och känslor föds ord och handlingar. Hur skulle tankar och känslor då kunna vara den enskildes ensak? Tillhör inte hela medsoldaten Staten? Vem skulle då hans tankar och känslor tillhöra, om inte Staten, de också? Hittills har det bara inte varit möjligt att kontrollera dem - men nu är alltså medlet funnet.

Hon gav mig en hastig blick, men sänkte den genast. Inte en min förändrade hon, men jag fick ett intryck av att hennes färg sjönk.

- Inte har ni något att vara rädd för, medsoldat, uppmuntrade jag henne. Inte är det meningen att blotta alla enskildas små förälskelser eller antipatier. Om min uppfinning råkade i enskilda händer - ja, då kunde man lätt föreställa sig vilket kaos som skulle uppstå! Men det får naturligtvis inte hända. Medlet ska tjäna vår trygghet, allas vår trygghet, Statens trygghet.

- Jag är inte rädd, jag har inget att vara rädd för, svarade hon ganska kallt, och ändå hade jag bara menat att vara vänlig.

Ur Kallocain.

* * *

Det märkliga är att denna text, i detta nu, passar in på en påstått liberal regering.

* * *

Jag bad om hjälp i tankearbetet att utveckla nya texter, eller att förbättra texten i mitt förra inlägg Akbar, Regeringskansliet. Bland annat Anders Andersson sträckte fram en hand genom att citera Karin Boye att fundera över. Tankeutbytet skedde hos Opassande  Tack.


10 kommentarer:

Anonym sa...

BYGG EN MUR MELLAN FOLK OCH DE BÖRJAR STRIDA.......Du känner nog till din text. Hittade boken idag på Upsalas Kulturnatts antikvarie- gata för en billig penning, boken alltså och då slog det mig att det första citatet ur boken kan passa in på läget .UiU.

Anders sa...

UiU
Vad kul att du hittade den boken!

Vet du att den har blivit stulen från mig och min förläggare?

När min förläggare hade ungefär halva tryckningen kvar kom en snubbe upp till honom och ville köpa dem för 10:-/st för han trodde att förlaget ansåg dem som restparti.
Det gjorde inte min förläggare. Han sa att han inte ville sälja dem eftersom de fortfarande tickade på rätt bra.
Då erbjöd den här snubben honom 40:- ex, bara 4:- under vad han annars sålde dem för. Då gjorde min förläggare slag i saken.

Snubben fick böckerna, en halv lastbil och min förläggare skickade faktura.

Sen visade det sig att snubbens firma precis gick i konkurs. Min förläggare kunde inte få igen böckerna, utan de har sålts iväg snorbilligt utan att vi har fått ett öre!

Troligen är din antikvarie alltså hälare!

Men jag är glad att du fått dig ett ex och du kan gott skoja med antikvarien och höra dig för hur han fått in exet, eller exen om han har fler.

Anonym sa...

Jag skall kolla med honom. Jag har bra kontakt med honom och gör alla bokaffärer genom honom. Han är själv helreko så jag antar att han blivit förd bakom ljuset. Men jag skall kolla försiktigt. Vill inte göra bort någon men lite sanning kan inte skada.... UiU.

Anders sa...

UiU:
Absolut! Från min sida finns det bara en skurk - och det är killen som lurade min förläggare.

Alla som köpt av honom har gjort det i god tro. Tydligen har han varit känd i branschen och ofta köpt upp böcker.

Det är ren otur, förmodligen, att han konkursade just när han dribblade med mina böcker!

Och ingen skugga faller över din vän. Jag tänkte alltså att du kunde skämta med honom! Inget annat!
Jag ser honom INTE som hälare!

Det var bara en kul grej.
För jag orkar inte längre vara ledsen över allt som gått snett kring mina djingisböcker, som du påpekade, innehåller en del goda korn, "Bygg en mur och folken börjar strida" till exempel...
Tidlöst.

Anonym sa...

Han tog det som en man och sa att han var inte förvånad men han visste inte om att just den "tjuven" kursat. Men det verkar vara en lite skum bransch som har många filurer som säljer och köper böcker.UiU

Anders sa...

UiU:
Ha, ha, ha, jo tack. Jag har noterat att branschen är
lite skum!

Mitt facit. Jag har givit världen 5 böcker.
Jag är inte bara pank. jag är bestulen också!

Men jag för lite samtal med han, den feta killen i New Jersey. Tony, heter han, tror jag.

Dags att börja skaffa sig rätt kompisar. Som inte drar sig för att skydda en;)

Anonym sa...

Skall leta i boken om det finns ett bra citat för vad du söker .UiU

Anders sa...

UiU: Vad fint, jag är helt värdelös på att hitta bra saker i min egen text.

Anonym sa...

"Känner du doften av falskhet-håll för näsan, och gå vidare."
Ja, kanske inte från dina citat, men jag tog ett nytt som jag lärt mig under den senaste regeringsperioden. UiU

Anders sa...

Ja, vad allt får vi inte lära under den här regeringen:)