söndag, september 21, 2008

När personligt mod möter den rädda makten


Finns det hjältar i vår tid? Jag tror det. 
Allt tyder på att den unga moderata riksdagsledamoten Karl Sigfrid åtminstone den 17 juni i år utsattes för rena lynschstämningen av, inte bara statsminister Fredrik Reinfeldt, utan minst 30 partikamrater.
Det märkliga; han stod pall.

Saken: Att Karl Sigfrid ville rösta ned FRA-lagen. Detta medan Partiledaren och statsministern hade hängt upp hela sin prestige på frågan. För honom handlade det om regeringsduglighet.

Fredrik Reinfelt sade saker som; "Det finns en som pekar finger på statsministern" och "Ska skottet komma inifrån? Ska något skjuta på en moderat statsminister?" Du är den svagaste länken i alliansen Karl."

Statsministern sade också att ingen fick lämna salen förrän man var eniga. 
Karl Sigfrid vägrade bli enig.

Då satte 30 personer upp sig på talarlistan och alla talade ned Karl Sigfrid. 
Karl Sigfrid vägrade att ge vika.
FRA-lagen stred mot hans principer, mot allt han trodde på och fortfrande tror på.
Han sade:
"Om jag inte varit riksdagsledamot hade jag tillhört aktivisterna som demonstrerar här utanför riksdagen. Det är omöjligt för mig att rösta ja."  

Till slut reser sig en kvinna, Isabella Järnbäck, och skriker: "Tvångskvitta ut honom!"

Det är väl vad som faktsiskt hände. 
Karl Sigfrid fick inte rösta.

På så vis kunde FRA-lagen röstas igenom och statsminister Reinfeldt visa sin regeringsduglighet.

I mina ögon händer något helt annat. En rakryggad person träder fram. En hjälte som orkade och ville stå emot det värsta tryck jag kan tänka mig en person kan utsättas för.

Jag är politisk motståndare till Karl Sigfrid. 
Just därför vill jag hylla honom.  

Karl Sigfrid personifierar att rädsla inte bör styra oss människor.

Allt medan Fredrik Reinfeldt är helt i rädslans våld när han säger: "Den som går emot mig äventyrar regeringsmakten 2010".

Som om det inte var nog fortsätter statsministern att borra i sin rädsla och ängslan: "Socialdemokraterna kommer att säga. Alliansen är inte regeringsduglig. Och det är regeringsdugligheten som avgör nästa val."

Så låter det när en ynklig och feg person möter en modig person.

All heder till dig Karl Sigfrid.

_________________
Källa: Från SVT Agenda 14/9 2008. Rekonstruktion av moderat...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ok ok lite anti Fra aktivism på plats.

Jag uppmanar alla att sprida denna länk till alla ni känner och be dem sprida vidare mm.


http://www.forfattningsdomstol.se/

Anders sa...

mike.
Du dundrar in som tämligen anonym på min blogg.
Jag har läst om din författningsdomstol. Jag har läst vilka som påstår sig stå bakom.

Allt ser otroligt lovärt ut.

MEN.

Så här kan du och dina kompisar i medborgarrättrörelsen bete er.

Om det nu är medborgarrättrörelsen som är i farten...

Jag kan inte skriva på det här.
Hur lovvärt och fint det än ser ut.

Tyvärr.


länken du skickat mig till, alla sidor jag kan läsa där. Jättefint.
Jättebra.

Jag vill skriva på - om jag visste exakt att det är rätt lista jag skriver på.

Ni får köra en annan taktik än att bara droppa en webadress i mitt kommentarsfält.

mvh
Anders Widén, trögtänkt författare, med betoning på TRÖG.

Gun Svensson sa...

Anders: Bland bloggare finns det några olika typer, som det kan vara bra att känna till.
a)Bloggtroll = personer som kommer in med kommentarer som inte hänger samman med bloggens;
b)Bloggsordiner(myntat av MinaModerataKarameller) = Oseriösa eller av spin doctors utsända meningsmotståndare;
c)Bloggare som så gärna vill sprida ett viktigt budskap att de tar sig friheter - men du bestämmer om det är OK att deras meddelande får stå kvar eller tas bort.

Ibland låter jag ett sådant inhopp stå, men lika ofta raderar jag och skriver en kommentar att det tagits bort eftersom det inte hänger samman med innehållet i min blogg.

När det gäller författningsdomstol, säger jag Nja, under vissa förutsättningar t ex förordnande under max 6 år och en del andra säkerhetsventiler. En stockkonservativ eller ultraliberal domare verksam under sin livstid vore förfärligt.

Gun Svensson sa...

Det var en underbar tribut till Karl Sigfrid. Du gör en mycket bra analys att det går snett när rädslan styr oss. Dessutom är det en paradox att man inte ska kunna försvara olikheter under en demokratisk process i förhållande till meningsmotståndare i ett land med ett demokratiskt styrelseskick.

Anders sa...

Farmor: Paradoxen känns desto mer märklig när kväsning av frihet sker i ett parti vars paradgren borde vara frihet och olikhet...

Just nu undrar jag en sak. Min äldsta dotter går i vad jag kallar "förskoleskola"
De är har bara kul, leker med ord, bokstäver, tal, går ut och grillar, leker lite mer med ord...

De har jättekul och trevligt - och lär sig busmycket under dessa härligt fria och varma former.

Varför fortsätter vi inte att anordna hela livet på samma sätt???

Jag fattar det faktiskt inte!!!

Gun Svensson sa...

Förmodligen därför att det finns pedagoger med olika syn på vilken pedagogik som bäst gynnar inlärning. Du och jag är anhängare av den pedagogik, som vill ta vara på lusten att lära, utan att för den skull ta avstånd från stavningsregler och multiplikationstabellen. Min son, som hade vårt med det senare, lärde sig i ett nafs när han fick vara "hjärnan" i en räknemaskin vars knappar och räknetecken var uppritade på insidan av locket till den del i hörnbäddsoffan som var hans sovplats i vår lilla lya. Både sänggåendet och insomningen var under den tiden ett nöje för oss båda. Det är när de pedagoger som tror att det bara finns en enda rak väg till kunskapsinhämtning, vilken fungerar för en del barn, gör anspråk på att deras pedagogik är den bästa för alla barn, som problem uppstår - både för barnen och pedagogerna. Magister Björklund verkar tillhöra anhängarna av den sortens pluggskola. Programmet Klass 9 A, som på många sätt var missvisande mot lärare i allmänhet, visade hur långt man kan komma genom att se varje elev som en individ, som måste få utvecklas i sin egen takt. Men självklart hade lärarna ett oerhört stöd i detta att utvecklingen dokumenterades med hjälp av kameror. Det har länge förvånat mig att lärare inte upptäckt vilket kraftfullt verktyg en videokamera kan vara. Men det är med det som med allt annat - i händerna på en som missbrukar verktyget kan det lika gärna leda till en katastrof. I klass 9 A, var det proffs även bakom kamerorna.

Markus "LAKE" Berglund sa...

En illustration av vad som kanske hände Karl Sigfrid hittar du här:

"Hos moderaterna har vi högt till tak"

Väl skrivet!

Anders sa...

Farmor: Skrev ett långt svar, men det försvann i cybern!

I korthet gick det ut på att vissa personer hamnat fel i livet. En del, som John Cleese i "Pang i bybbet" är inte helt lämpade för att ha ett serviceyrke. (Förlagan till figuren John gör lär John ha träffat på riktigt på ett hotell i Florida).

Jan Björklund har också hamnat snett. För sin egen skull och andras, borde han arbeta i saltgruvan, få gå loss på det bittra saltet, istället för på sin snälla omgivning.

Blir han snäll får han naturligtvis komma upp i solen igen!

Anders sa...

Markus: HA, ha! Jag följde länken!!!

Tror jag måste länka dit lite bättre!
Ha det!
Anders

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag tror du gärna får låna bilden om du ger cred till upphovsmannen Mattias S.:

http://knolfoda.blogspot.com/

Anders sa...

Har just varit in o kikat - och skrivit en kommentar hos Mathias!
Tack för tips!