tisdag, maj 09, 2006

Baksidestext #8


En läsare av bloggen, Åsamittivärlden kom med ett textförslag med i stort samma innehåll, men med högre tempo och attack i språket. Hon jobbar som reklamare, bland annat. Så här ser det ut, efter att även jag pillat lite:






Temudjins folk hotas ständigt av starkare makter. En ungdomsvän skapar förbund med flera fiender och utropas till "Alla folks Khan". Maktbegär och intriger gör att de forna vännerna hamnar i krig med varandra. En vasall som tillhör fiendealliansen har en vacker dotter; Khulan. Med skarpsinne och målmedvetenhet påverkar hon det politiska skeendet. Hon vill gifta in sig i en stark klan och skaffa sig mer makt. Hennes yttersta mål är att krossa arvfienden Temudjin. Då dyker en ny oväntad fara upp – den sorts kärlek som får människan att svika allt annat; passionen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kanon! tycker jag.. men jag är ju som sagt partisk! :)

Anonym sa...

Tycker att texten utgår lite grann ifrån att man har läst de två första böckerna. Måste man ha gjort det, eller är de fristående?

Anders sa...

mysla: Jag ler.
niclas: Man måste inte ha läst de första böckerna för att komma in i denna. Men kan vara en fördel. Förmodligen hamnar böckerna också bredvid varandra i handeln.
Knepig avvägning hur man ska introducera nya läsare, samt inte skriva för mycket för dem som redan är inne i svängen.
Jag har under skrivandet av dessa baksidetexter inbillat mig att även de som inte läst ändå ska förstå.
Men som sagt, det kommer nog gnuggas några versioner till.

Anonym sa...

Tyckte att den "första" versionen var introducerande och bäst.

Anders sa...

niclas: Det tar jag till mig. Problem nr2 för mig är att romanerna innehåller mer än detta med äventyr, politik och kärlek.
De speglar även personernas drivkrafter samt ger exempel på hur ledarskap i olika situationer fungerar.
Dagens Industri, bla har tagit fasta på detta i sina tidigare recensioner, varför dessa recensioner lagts till som kompletterande text på bla del 2s baksida...

Alltså kan man tänka sig en sorts mosaik av små informationspuffar på baksidan. Allt behöver jag kanske inte skriva, man kan även "låna" från bla annat recensenter.

Renè sa...

.. den första tilltalar mig mer..

Anders sa...

OK rené: Fast jag känner att så mycket saknas i båda dessa.
Jag ska låta dem vila ett tag och sen försöka skriva en helt ny, från en helt annan utkikspunkt.
Kanske helt i onödan. För det är nog här någonstans baksidestexten ändå kommer att hamna.