söndag, maj 21, 2006

En granne

© HovslagarDaniel alias ”Nita Järnet”

Jag har inte själv sett den ännu. Björnen. Jag har bara sett skit i skogen efter den. Däremot har jag en cool granne, ”HovslagarDaniel”, som tidigare arbetat som pressfotograf, inte bara sett björnen utan tagit bild på den. Pressfotograftakterna sitter i. Bilden är färsk, togs av ”HD” med den dåliga kamera som finns i en del mobiltelefoner. Han lyckades få upp mobilkameran och ta bilden utan att köra i diket.
Bilden är tagen kanske tusen meter hemifrån mig. Björnen går i riktning mot min gård.
En kilometer norr om min gård har HD sett vad han tror är vargspår.
Någon dag när jag får tid över måste jag dit och kika.

Jag har sett lo. Jag har björn och varg kvar.

11 kommentarer:

Peter Madison sa...

Ujj.....du har väl koll på kidsen va?? Coolt med björn och varg....måste komma upp på span!!

Anders sa...

Hur coolt som helst. Fast nu känner jag folk som inte vågar springa och träna längs den här vägen längre...
Och nu förstår jag en av hästarna jag ridit längs vägen bättre! Hon, hästen, ville inte gå upp på den stig jag ville. Stoet totalvädrade med näsborrar stora som brunnar och öronen lyssnande och lyssnande...

Unknown sa...

En Lo skulle jag gärna vilja träffa - fast kanske inte alltför närgånget. Jag gillar kattdjur. Det är så häftigt när man ser att vissa beteenden är lika oavsett om det är en tiger eller en huskatt.

Anonym sa...

Åh! Härligt! Kanske måste komma och spana på varg jag oxå! Det är min stora dröm, att se varg live i det vilda!
Björnar är ju inte sååå exklusivt längre. Inte här uppe iaf. :)
Lodjur är otroligt vackra så det skulle inte göra ont att träffa på ett sånt i skogen heller. :)

Helena von Hofsten sa...

I Sörmland, på nyårsafton för två år sen, när vi satt i köket och avnjöt årets sista frukost, kom ett lodjur smygandes bakom en ek. Lunkade sen vidare i maklig takt bort över ängen. Hade vi inte varit fler runt bordet som såg lodjuret hade ingen trott att jag talade sanning. Några dagar senare hittade en granne ett rådjur utan huvud... Och vi låste kattluckan.

Anders sa...

Åsa: Kattdjur är hur härliga som helst, så metodiska och ändamålsenliga i sina alla rörelser. Vi har haft två katter, som var superrumsrena tills barnen kom. Då ville de plötsligt börja pissa in revir här hemma, så då åkte de först ut i ladugården, sen gick inte det heller eftersom vi inte kunde förmå oss att hålla strikt på det...
Vi fick ta bort dem.
Men att de pinkade revir är egentligen inte deras fel. Det var helt korrekt gjort, ur deras synvinkel...

Nu har vi hund. Hundar är jämfört med katter som Ådi allihop. Slafsiga och klumpiga. Jämfört med katter fattar man inte riktigt hur de klarar sig i vilt tillstånd...

Mysla:
Vi får kanske tillfälle att ordna varg, lo och björnsafari någon gång!

Anders sa...

helena v Hofsten: Visst är det mäktigt att se en Lo! Och sanningen är den att ingen hade trott vare sig ens min björnskit eller HD om inte han hade tagit bild på björnen.

Anonym sa...

"Utan att köra i diket"...var en snäll omskrivning av verkligheten! Det var väldigt nära! Och appropå Lo, jag och jätten Johan såg ju färska Lodjurspår i min hästhage för någon vecka sen bara!

Anders sa...

Hovslagare på drift:
Visst är du i NordNorge igen?
Jag ska till dina hemtrakter imorgon, Malmö.
Flyger sen hem via Köpenhamn...
Men när allt sådant stök är klart kanske vi kan kika efter fler coola djur!

Anonym sa...

Kom hem igår, söndags. Efter 9 timmars körande över 3 fjäll 2 fjordar ca 100 renar och sen bara trista 45an...Idag bokföring....

Anders sa...

h:
Jag är också precis hemkommen, ska ta hand om fakturor etc.
Vi hörs!