måndag, maj 22, 2006

Timrå Gymnasium


Oftast när jag håller föredrag brukar jag få blommor i present. Helt knäppt, egentligen, särskilt här i Norrland. De där blommorna dör alltid i bilen på väg hem, utsatta för olika temperaturchocker som de blir. Jag brukar tänka att blommorna ändå kan vara bra att ha. Ifall jag kör i diket kanske de kan kastas under hjulen så jag kommer upp igen.
Timrå Gymnasium var trevligt rakt igenom. I lärarrummet diskuterade jag dataprogramspråksyntax med en lärare. En annan lärare kom med nyfödd bebis och vi kelade med den. Elever hade tillåtelse att komma in på lärarrummet för att ställa frågor. Det är inte alla skolor som tillåter det. Här fungerade det utmärkt. När jag höll mitt föredrag blev det varmt och trevligt i publiken. Skitsköna killar, helt enkelt. Efteråt fick jag dubbla applåder. Första gången det händer. Och jag fick till min fasa en present som eleverna begärde att jag skulle öppna medan jag fortfarande stod på scenen. De väntade ivrigt att se hur jag skulle reagera. Det visade sig vara en kokbok, men inte vilken som helst. Den handlar om hur man lagar mat på Djingis Khans vis. Helt perfekt för mig! Boken heter:

”Imperial Mongolian Cooking”.

Den innehåller maträtter som ”Himalayan potato curry” och ”Uzbek walnut fritters”. Den frestar även med deserter som: ”Chinese chesnut mound with cream and glazed fruits”

Den bästa och roligaste present jag fått efter ett föredrag.
Första gången på 13 år som en arrangör verkligen tänkt till och varit lite originell.

Inga kommentarer: