tisdag, maj 16, 2006

Instrumentet Näsfrida


Tula är så förkyld att hon låter som en astmatisk gammal gubbe när hon sover. Hur en tio kilo liten människa kan låta så är redan det ett mysterium. Ett ännu större mysterium är att när hon vaknar pekar hon på näsan och säger:
- Pappa. Ähah.
Det betyder, fritt översatt till vuxenspråk:
- Fort, ta fram snorsugen och gör ren min näsa!
Märkligast av allt är att hon tycker det är kul. Hon skrattar så hon kiknar när snoret med ett fräsande ljud far ur.
Det har gått så långt att vi inte skulle klara oss utan näsfrida vid förkylning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Peppear peppar - länge sedan någon var så snorig här!

Anders sa...

Tur och tummarna hålls för att det får fortsätta snorfritt hos er!!!

Lyckliga Grodan sa...

har aldrig sett dylik makapär... sån skulle vi haft på den tiden de inte snöt sig..

Anders sa...

I instruktivt syfte visade jag på mig själv första gången, innan jag körde den i näsan på mitt barn.
Det funkade faktiskt.
Kanske är det den minnesbilden som nu är så kul för Tula?!
Hur som. Den går alltså att använda även om man börjat snyta sig på annat vis... Om man vill.