torsdag, december 11, 2008

Att snacka och skriva skit


I finare sammanhang kallar jag mig författare. Ordbajsare låter så negativt, men är egentligen en lika korrekt benämning. Och som ordbajsare känner jag givevis direkt igen andra bajsare och vilken kaliber de har. 

En av de största bajsarna i vårt land är Carl Bildt. Han ord väger ingenting eftersom de har ett enda syfte, att dölja och linda in lögner.

I sin blogg skrev Carl Bildt den 15 september: 

"FRA samarbetar inte med diktaturer.
Däremot har jag inte uteslutit att det i vissa situationer och “strikt reglerat” kan förekomma ett utbyte från svensk sida av underrättelser med länder utöver dem som FRA har sitt samarbete med."

Vad jag reagerade på den gången var orden "strikt reglerat". Vad betyder de? Att man slår in informationen i ett neutralt färgat kuvert, eller piffar till paketet med ett rosettband omkring, klär sig i frack för att sedan lämna över informationen till diktatorn man vill ha olja av, eller vad det nu kan vara frågan om. 

Nu gör han det igen, fast denna gång i Aftonbladet. Han skriver tusentals tecken helt okej text om de mänskliga rättigheterna, sen kommer det: 

"Vi ser redan i dag hur i vissa länder bloggarna förföljs, servrar stängs ner, internetsidor censureras eller tillgången till datorer begränsas. Här ska Sverige stå i främsta ledet för att slå vakt om informationsfriheten. Jag har därför i dag satt igång ett arbete inom UD att inför det svenska ordförandeskapet ta fram förslag om hur Sverige kan verka för att stärka Europeiska unionens insatser till försvar för yttrande- och informationsfriheten på internet”. 

Fler än jag inser att att Carl Bildt ljuger och den mycket mer sanningsenlige ordbajsaren  Blogge påpekar att Carl faktiskt sitter i den  alliansregering som lagstiftat att FRA-lagen om tre veckor helt godtyckligt kan ingripa och läsa igenom allas vår korrespondens. 

Carl Bildt får då tillgång till ännu större mängder information att under ytterst "strikta former" ge bort till vilket lands regering eller vilken diktator han vill.

Trots att Farmorgun ofta skriver långt är hon ingen ordbajsare, snarare är hon prudentlig, alltid korrekt och påläst. Även hon reagerar mot Carl Bildts våldsamma lögner och undrar när hennes ögon ska poppa ur skallen. 

Hos Farmorgun kan man läsa hur folk kan tolka att Carl Bildt faktiskt är kritisk mot sin regering. 
Är det så, är det verkligen sant, hoppas jag att Carl tar bladet ordentligt från sin mun, stiger fram och lappar till sin katastrof till regeringschef med sanningens ord. 

Att FRA måste rivas upp.
Att IPRED1 bör skickas åt fanders.

Då, först då, blir Carl Bildt i mina ögon trovärdig.

Intill dess bär han i min skalle epitetet "nationens störste ordbajsare".

6 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Yes. So ar det.

Anonym sa...

Carl Bildt är för mej en person som står 'styvryggad' i alla stormar, ta bara det projekt han genomförde med bravur i början på 90-talet, en gigantisk omfördelning av förmögenhet från oss till de få, för bevars kunde inte den svenska kronan devalveras, men bevars - till slut då spekulationen mot densamma var klar - gick det hur lätt som helst ... Lika styvryggad stod han i EU debatten inför Sveriges inträde och frågorna kring Lundin Oil, med styv rygg reste han borst kring sina aktieaffärer och inblandning i olika organisationer, styvryggat slår han fast vad ryssen är för en figur och nu så är han med samma stela kropp för fri yttrandefrihet .. betänk alla intervjuer där han hött med fingret, mästrat som en Kaligula och beslagit journalisten med synpunkter som oetisk journalistik - att ingen rakt av bett honom hålla käft är ett under ..

Jan Paimo

Björn Felten sa...

Till råga på allt så är han en farlig ordbajsare. Till skillnad från harmlösa dito som du och jag. :)

Farlig, eftersom han har så långvarig erfarenhet av att med små, enkla medel åstadkomma en omärklig, språklig glidning, som många gånger kan vara svår att upptäcka vid en ytlig genomläsning.

Men som vanligt går det inte lika lätt att klara sig undan, nu när bloggosfärens tiotusentals argusögon skärskådar allt ner i minsta detalj.

Anders sa...

Lars-eric: du börjar vänaja dig att skriva utan åäö, nu. ser jag!

Jan: Grejen är att jag misstänker att Carl Bildt faktiskt inte ljuger. Karln är begåvad med en gigantisk blind fläck där vi andra har samvete och kognitiva funktioner som talar om för oss att nu agerar jag mot mitt samvete.

Björn: Jag följde din länk och svarade hos Emma, men kan fortsätta här och hålla med att vårt gemensamma argusöga till slut kommer göra susen. Såvitt hans allianslagar inte fängslat oss eller dragit ut våra datorer ur nätet innan dess.
Vi har en bister kamp att få svenska valmannakåren att också fatta galoppen.

Anonym sa...

en liten kampsång kanske?
http://soundclick.com/share?songid=7138989

Anders sa...

Tack för kampsången, den berörde mig!