söndag, december 28, 2008

IPRED och makten


Jag var just hos Hartman . Han är en sosse som har alla hästar hemma. Jag nämner det eftersom jag blir lite trött ibland när jag måste prata om betong hela tiden. Inte fan skulle jag vara med i ett parti som bestod av betong!

SAP består av levande människor. Jag är ju anarkist i hjärtat och orkar bara umgås med fria, vettiga människor. Alla andra tråkar ut mig. Den som skulle tråka ut mig mest att vara på en öde ö med är Fredrik. Ni vet han som alltid håller sig borta när det är kris eller otäcka lagar på G att införa, men sen kommer fram när solen skiner och berättar hur trevligt det är att städa.

Den killen - och inte Carl Bildt heller, för den delen, skulle jag inte stå ut med särskilt länge.
I mina ögon är det dom som är gjorda av tvättäkta betong.

I kommentaren till Hartmans inlägg skrev jag en grej som jag nu också lägger här för att någonstans börja samla argument som jag kan framföra i min sossejakt. Hjälp mig gärna att vässa dem genom att skriva kommentarer eller göra egna bloggningar i saken!

Så här någonting skrev jag:
Jag är motståndare till alla repressiva lagar och förslag som ligger i luften.
Trots att jag själv är upphovsman är jag även på den punkten helt enig med Piratpartiet, att upphovsrätten är horribelt skriven. Vem annan än författare som jag och tonsättare äger rätt att sälja sitt arbete inte en gång, utan oändligt många gånger, även när boken/musikstycket gått ur lager äger vi rätten till det.

Och när vi dör äger vi rätten ytterligare i 70 år.
VARFÖR? Jo, för det finns en maffialik bransch som suger åt sig större delen av den där upphovsrätten. Förlags- och musikbranschen.

I alla andra sammanhang ondgör sossar sig över att sådana som Bonniers har sådan våldsam makt. Bonniers har inte bara mer kapital och därför mer makt. Bonniers äger dessutom de flesta och bästa och största opinionsbildande plattformarna i Sverige. Alltså är det väldigt lätt för Bonniers att både tjäna ännu mer pengar, men också opinionsbilda.

Varför har det blivit så här? Jo, Bonniers har varit smarta. Dom har i alla tider fått sådana författare som jag att skriva på kontrakt som säger att förlaget äger 73% av upphovsrätten så länge de ger ut min bok. Under hela min livstid och 70 år efter min död....
(Inom musikindustrin snor branschen ännu mer, uppemot 90%)

Och så kommer nu sossar och säger att man ska skydda upphovsrätten med lagar som IPRED1.

Hur tänker man?
Vad vill man uppnå för ett samhälle?

Det går stick i stäv med den politiska kamp SAP fört de senaste hundra åren.

Varför gör man detta? Varför går man med på IPRED1?

Och en annan sak. Det är bara titta på hur snett det kan gå när en kapitalstark mediamogul dessutom har en egen politisk ambition. Då händer det att till synes civiliserade länder väljer sådana som Berlusconi till sin man. (Han har nu infört undantagslagar kring sin egen person. Så länge han är vid makten kan han inte bli åtalad för allt skumrask han gjort tidigare).

I Sverige ser det nästan likadant ut, men de stora medieägarna har den goda smaken att istället för att puffa fram en släkting så puffar de fram en marionett som heter Fredrik.

Någon som förstår sossarnas gnäll över att de inte har någon mediemakt?
Och nu vill de gå mediebranschens ärenden genom att genomföra IPRED1 och dessutom föreslå att branschen ska samla sig i en sorts fascistlik korporation för att jaga små människor som delar information med varandra på ett högst solidariskt vis.

Vi sossar måste samla oss. Tyvärr har jag bara en rätt vissen adress att ge, men det är en början. Kolla in här. Jag fick adressen via Erik Laakso när vi diskuterade saken under hans postning: "När är gränsen nådd".
I annat fall, skriv en kommentar här. Mejla mig.

Jag skiter i hur. Vi sossar måste samla oss mot denna dårskap vårt eget parti är delaktig i.

BTW. Jag känner på mig att även Laakso är en sosse som har flera hästar hemma än betongfredrik som säger att han vill ha en hel svensk småstad till full av nya poliser.
Helt sjukt. Man kan undra vad polisen ska syssla med när man genom IPRED1 vill outsourca större och bättre befogenheter till den maffialika medeibranschen.

På tapeten är också FRA, naturligtvis, och jag följer med spänning Scaber Nestors arbete med att bena ut skiten.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt exempel med författaren eller tonsättaren handlar om affärsavtal. Som upphovsman väljer du själv om du anser det rätt och riktigt att skriva på ett avtal med bokförlag/musikförlag. För tonsättaren är det med få undantag en regel att ansluta sig till STIM.

IPRED handlar om civilrätten.

Den socialdemokratiska riksdagsgruppen har sagt sitt - vi yrkar inte på avslag på regeringens proposition (eller i praktiken utskottets majoritetsförslag). Argumenten är två: försvar för upphovsrätten samt ett EU-direktiv. Socialdemokraterna är i grunden ett EU-positivt parti.

Gången i det socialdemokratiska partilivet är via motioner påverka partikongressen.

Anders sa...

Minata: Jag har sett din SPAM-lika framfart hos Erik Laakso.
Vart vill du egentligen komma?

Jag håller med Laakso till fullo och orkar egentligen inte svara dig, men sak ändå göra ett försök.
Jag tänker alltså ge dig en chans.
Tar du den inte kommer jag att betrakta dig som ett SPAM-troll.

1) Affärsavtal. Jag är livligt medveten om att det är ett affärsavtal jag ingår med mitt förlag.
Givetvis försökte jag förhandla min position men i fallet Anders Widén vs Bonniers hade jag inte en chans att förhandla.
Jag bytte förlag och istället för de vanliga 27% som är något av en branschöverenskommelse som finns ang royalty för böcker fick jag hos mitt nya förlag H&H 50%

Inte desto mindre ligger det ovanför detta affärsavtal en upphovsrätt. Den upphovsrätten borde skrivas om.
Det är inte jag och förlaget som förhandlar om att jag/vi äger rätt till en bok i 70 år efter min död.
Eller hur?

SÅ. Din argumenation stinker, kära minata.

IPRED handlar inte om civilrätt. IPRED handlar om en sjuk upphovsrätt.

2) SAP:s riksdagsgrupp har gått med majoriteten, dvs den sjukt neoliberala alliansen.
Ja, det har min riksdagsgrupp gjort. Beklagligt nog.
Och det är ju det jag nu startar ett oppositionsarbete emot inom mitt eget parti.

Detta eftersom IPREDs intentioner helt står i strid med vad SAP har kämpat för i över 100 år och fortfarande kämpar för.

Minata, du vet lika väl som jag att det är helt värdelöst att lägga in en motion till partikongressen om man inte på djupet har diksuterat och belyst frågan först.

Så. Minata. Jag betackar mig verkligen för ditt sätt att skriva kommentarer.
Din argumentaionsteknik hjälper inte demokratin framåt.

Anonym sa...

Visst IPRED1 handlar om civilrätt, företags rätt att få agera med större rättigheter, än vad polismakten har. Den enskilde upphovsrättsinnehavaren, kommer inte att ha mycket att säga till om.

Enligt IPRED1 och även IPRED2 (Lissabonavtalet).
Vem bestämmer över min upphovsrätt, jag eller upphovsrättsmaffian?

Anders sa...

Jens O:
Jag har tyvärr inte hunnit sätta mig in i Lissabonfördraget/IPRED2,
men av en av de s-riksdagsmän jag har haft kontakt med så kan jag säga att vederbörande är bekymrad.

Jag vill inte hålla saker hemliga så här. Men jag börjar också fatta att folk sitter klämda mellan jävligt många sköldar.

Alltså vill jag i nuläget inte bränna de kontakter jag börjat upparbeta.

Det förlorar alla på.

Ibland får jag för mig att jag lever mitt i en mardröm. Det här är värre än mina värsta mardrömmar. Och det ska vara mitt liv?

Och just nu hinner jag knappt med mina barn. Varför? För jag vill skapa en juste och fri framtid åt dem!

Anonym sa...

Höger och vänsterär bara en teater.


Hur man tvångchippar sin befolkning.

Börja med att införa sektskap inom politiken med agenda att utnyttja och förslava befolkningen.

Du smygkidnappar därefter regeringen med dina sektbröder.

Börja med att ge bort statsfinanserna till förmån till en hög post inom makteliten.

Detta ger en orsak och privatiera landet och matelitens bolag kan ta över landet.

Stoppa så mycket av inkomsterna i fickan som möjligt så att ekonomin kollapsar och se till att dina sektbröder får ta del av kakan , kamoflera dina mutor som bonusar och fallskärmar mm.

Inför ett kontrolsystem som sammankopplar alla instanser digitalt , säg till boskapen att det effektiviserar och använd den egen icensatta terrorhotet som en orsak, med ller emot oss leken som hitler så hjärtligt välkommnade.

Bygg fler fängelser med supersäkerhet och inför nya lagar som isolering på obestämd tid för upprorsmakare som vill ha förändring till något bättre.

Inför smyg poliser som slår aktivisterna i hemlighet och bränner dom i sina fina ungnar.

Man kan anklaga brottsligheten för folks försvinnanden så får man mer stöd för kontrolanslagen man kan fänglsla boskapen med.

Integrera kontrolapparaten på så sätt att du kan ta kontrol över individens alla samhällssociala och ekonomiska tillvägagångsätt ifall att han skulle råka hota kromokratin med sanningens ord om hurpass kriminella dom styrande igentligen är.

Varsla den stora delar fattiga och arbetare , indoktrinerade , oliktänkande ,kritiker och säkra sina egna blodlinjer och sina sektmakraters positioner.

Vänta nu några år tills att dom varslade individerna börjar dyka upp som brottslingar ,bugga alla och övervaka alla så tar vi dem direkt så fort vi ser någon som försöker överleva utanför våra ramar.

Fångarna chippar vi sedan vi får allt stöd vi behöver boskapen kommer ge oss allt stöd tänkas kan ,, annars skrämmer vi dem lite extra bara med hot om brottslighet och dess höjda moral ribbor osv osv och går inte det skapar vi bara lite konflikter.

Exponera Nwo.
Exponera Bilderbergergruppen.
Exponera Rotschild.
Exponera Rockafeller.
Exponera Club Of Rome
Exponera Baveraian Illuminati
Exponera dom vilsna med stängda hjärtan som går lucifers ärenden och styr

Anonym sa...

Ett viktigt tillfälle att se vart vinden blåser är den hearing som (s) tänker hålla om IPRED. Folkpartiets hearing var ju en riggad föreställning med bland annat en ökänd "akademiker" från lobbyistlägret som inledningstalare. Blir (s) av samma slag så vi vet att även de är dominerade av lobbyistintressen.

Jag hoppas (s) försöker organisera en verkligt allsidig hearing, men jag är pessimistisk.

Anders sa...

Jeffer, vet du mer om denna hearing?
Jag bor tyvärr avigt till, 62 mil från sthlm, men vad fan.
Jag är trots allt medlem i (s) och är det en hearing jag vill gå på så är det denna.
Eller ha någon där som jag litar på.

Vad gäller arret, så kunde det vara intressant att få ledtrådar även där!
så kanske man kan vara med att försöka påverka även själva arret, så det inte spårar ur.

Grejen är att alla sossar jag känner är bra, godhjärtade människor.
(Jag har visst träffat bufflar och idioter också, naturligtvis, konstigt vore det annars i ett så stort parti)

Det som har hänt är att lobbysisterna varit osedvanligt smarta, med det var de ju redan när de införde kassettskatten!
som vi fortfarande lider av när vi köper hårddiskar osv till våra datorer.
Just nu har jag betalat 1075:- till musikindustrin för hårddiskar, tomma CD som jag bara tar säkerhetskopior av minna böcker etc som jag skriver.

Sammantaget, musiklobbyns killar är duktiga... Men nu måste vi stoppa dem!