lördag, december 27, 2008

Chrome vs Firefox


Jag brukar inte vara snabb att byta, men när webläsaren Chrome kom laddade jag hem direkt. Förmodligen eftersom jag i samma veva bytte dator. Jag blev störtkär direkt. Redan efter några timmars surfande var jag såld. Den brinnande räven fick ligga kvar på hårddisken, men jag använde den aldrig.

Chrome startar snabbare än alla andra läsare, den laddar sidor snabbare, Chrome är ren och snygg och vad man än vill, så bara skriv in i ett och samma sökfält och kör!
Flikarna funkar underbart och under varje flik pågår en egen liten process. Även om en flik råkar hamna på en hemsida som normalt brukar hänga upp datorer, så istället för att hänga alltihop så kraschar bara processen under den fliken, de andra flikarna som jag har igång bara ångar vidare.

Kort sagt, jag fattar inte varför inte alla redan har bytt och kör Chrome. Trots att det bara är en Beta är det värsta bästa grejen!

Och inte nog med det: Chrome är ett Open Source-projekt. Läs.

Man behöver inte lära sig Chrome, man bara använder. Intuitivt.

MEN.

Igår kraschade Chrome. Jag startade om. Krasch igen.
Jag vet inte vad som hänt, jag behöver inte ens surfa men nu kraschar Chrome. Webläsaren startar som vanligt och funkar helt klanderfritt men efter ganska precis en minut bara kraschar den. Liksom spontant och utan anledning, oavsett om jag låter den stå still eller surfa.

Och nu upptäcker jag vådan av att vara först ut att testa grejer: Det finns ingen bakåtkompabilitet. Alla bokmärken, alla favoriter jag hunnit lägga in går inte att ladda in i Firefox. När man ska importera till brinnande räven går det bara att göra från Internet Explorer...

Säkert kan duktigare personer fixa det här på något fiffigt sätt, men jag kan inte. Så det är vad jag gjort idag. Startat Chrome, sen har jag haft en minut på mig att kopiera webadresser från bokmärkena där, ett och ett, över till Firefox.

Jag har prövat att installera om Chrome utan att ta bort det först, för att se om webläsaren på det sättet liksom skulle reparera sig, men det gick inte.

Kanske blir jag klar under morgondagen. Då ska jag rensa bort Chrome och ominstallera.

För trots detta märkliga kraschande kan jag inte surfa med någon annan läsare. Och trots allt, det är de första krascher Chrome har gjort under alla de månader jag använt läsaren. Även om den kraschar en gång i minuten nu så har den statistiskt sett kraschat mindre än både den onämnbare tingesten från det likaledes onämnbara mest propertiära företaget i världen och Firefox mätt per kvartal.

Är man kär så är man och nu drömmer jag som alla lallande dårar till män i alla tider drömt och hoppats i det att vi längtar oss fördärvade efter föremålet för vår kärlek: Jag vill ha Chrome framför mig igen. Nu. Nyss!

BTW, är det någon som har ett hett tips. Jag tar emot!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte testat Chrome ännu eftersom jag är Linuxanvändare och Chrome (såvitt jag vet) inte finns för Linux än.

Beträffande bokmärken så... Jag vet inte hur Chrome gör, men eldräven sparar alla bokmärken i en html-fil. På något sätt borde det gå att snoka bland Chromes mappar och hitta något slags fil som heter typ bookmarks.html eller annan filändelse. Såvida de inte bakar in skiten i kod på något vis, men det verkar dumt.

Och skulle det vara så, så borde det gå att starta Chrome och kolla om det finns en export-funktion. Då kan du exportera dina bokmärken till en textfil eller liknande. Det borde gå på något vis iaf.

Anders sa...

ska kolla lite! Förut lät jag en kompis meka med min dator när saker hände.
Men det var dumt!

Nu när jag bytte dator tog jag ingen hjälp alls - och vips blev jag med Open Source istället för MS officepaket.

Jag har även precis installerat Linux i form av Ubuntu på min gamla dator för att träna mig att "meka".

Funkar hur smidigt som helst.
När jag hunnit testa Ubuntu ordentligt på gamla datorn kommer jag med tiden att migrera helt.

* * * *
Chrome. Det är riktigt att den inte finns för Linux än.
Men jag undrar om man inte tänker göra?! Har för mig att jag läst att man vill satsa vidare, men just nu är google lite ledsna över att spridningen inte blivit så bra som man trott.

tydligen är USA segare på att testa, vi är %-ellt fler i Europa som testar Chrome.

Anders sa...

Joshua: sett på fan! Det första man blir dum i är i huvet!

Det finns en flik som har en skiftnyckel. = symbol för verktyg.
Där finns att välja en flik: "Bokmärkeshanteraren".

Klickar man där så hamnar man i ett enkelt tvåvalsläge: Exportera eller Importera bokmärken.

Sagt och gjort.

Nu ska jag avinstallera och nyinstallera!

TAck. Ibland behöver man en liten knuff!!!

Anonym sa...

Tänkte skriva i princip samma sak som joshua_tree, men det verkar ju som att du löser det nu.
Annars brukar jag alltid annars när webläsare är på tal tipsa om Opera, som visserligen inte är open source, men är ett galet smidigt program att jobba med. De flesta bra funktioner firefox har är kopierade från opera, och den följer webstandarder alldeles utomordentligt. Det är alldeles gratis och reklamfritt, och finns inte bara för windows, linux och osx, utan för i princip alla plattformar man hört talas om, inklusive min mobiltelefon. Utvecklas för övrigt i oslo och linköping, och supporten har varit väldigt trevliga och effektiva att ha att göra med när jag rapporterat buggar.

Anders sa...

Lornelin: Tack för tipset om Opera.
Jag har givetvis noterat att Opera finns, kan inte förklara varför jag inte testat.
Delvis beror det nog på att jag är försiktig med att ladda program i Windows, för operativet har en benägenhet att ruttna med tiden.
Trots att man avinstallerar saker man inte vill ha så ligger det kvar i kataloger osv.

Nu kan det hända att jag på min gamla dator, när jag får tid, och där jag har Linux, kan experimentera mer med saker.
Enligt utsago avinstallas verkligen saker både ur Linux och ur MacOS när man så vill.

Anonym sa...

Jo, de har inget register som det ligger massa skräp i, och de har bättre ordning på sin motsvarighet till .dll-filer, så det är lättare att faktiskt avinstallera _allt_ som hör till ett program där.

Anders sa...

Lornelin: Pusselbitarna börjar falla på plats. På en metanivå börjar jag begripa de olika systemens arbetssätt, åtminstone till någon procent;)

1) Min taktik blir att köra min nya dator med microsofts XP tills skiten ruttnar. Under tiden skolar jag in mig på Linux/Ubuntu på min gammeldator.

2) Sen migrerar jag fullständigt till OpenSource.

3) I nuläget Chrome, som jag verkligen blivit förtjust i.
Jag har nu avinstallat 3ggr. och återinstallat tre ggr.
Samma problem kvarstår. Chrome kraschar efter ca 1 minuts körning, oavsett om jag surfar eller inte.

Jag kan verkligen undra över avinstallationerna eftersom jag varje gång med automatik får upp exv alla mina gamla bokmärken osv.

Jag provade faktsitk att installera IE8 BETA häromdagen. Då skrek systemet till och kraschade installationen. Microsofts installationsprogram påstod att det just då sökte igenom min dator efter "farligheter".

Antingen har jag någon form av virus, eller också sitter .dll filer kvar och en hel del annat som inte byts ut ur chrome.

Jag vet just nu inte vilket.

Jag har inte tid att "meka" heller utan använder datorn till att jobba med, bla för att ge ut en ny bok.

MEN.
Om Lornelin eller någon annan kan ge mig en trolig "META-förklaring" på mitt problem blir jag givetvis tacksam.

Anonym sa...

Ditt problem med Chrome som inte avhjälps av av- och ominstallation verkar mystiskt. Jag håller med funderingen om huruvida det egentligen avinstalleras fullt ut. Jag har inga direkt gissningar om vad det beror på.

Skönt att min knuff verkar ha hjälpt dig att rädda bokmärken iaf. Det är ju alltid något.

Jag tror säkert att Google kommer att utveckla Chrome för Linux också. Linux växer, och det verkar motsägelsefullt att utveckla ett Open Source-program som inte fungerar på Open Source-plattform. :)

Men jag kom på ytterligare en anledning till att jag inte är beredd att gå över till Chrome. Såvitt jag vet saknar den adblocker. Jag står fan inte ut med allt blippande skit som i princip gör datorn oanvändbar. Bort! Utan adblocker behöver man väl en NASA-dator för att läsa Expressen. (Och plötsligt inser jag varför FRA köpte en av världens vassaste burkar...)

Anders sa...

Joshua: Ha, ja FRA:s dator är rätt vass, jag citerar från ett klipp som jag har på min hemsida: "FRA:s dator låg år 2007 på femte plats på topplistan, men har nu halkat ned till 18:e. Man är dock fortfarande störts och kraftfullast i Sverige.
* * *
Du har rätt om Chrome och expressen. Så mitt val efter att jag installade Chrome var att sluta läsa Expressen!

Även DN kan blinka lite som ett påtänt horhus ibland så jag väljer mer och mer att endast glida in på lugna och säkra bloggar!

* * *
Just nu alternerar jag faktiskt mellan IE och brinnande räven.
IE känns snabbare, men så gör den dumheter som att lägga upp sin logga i varje flik istället för de små trevliga ikoner olika websidor har. Fullkomligt obegripligt dumt. Jag varken behöver eller vill bli påmind i 5-10 flikar att det är Explorer som jag kör! Jag vill ju hellre enkelt se vilken websida som ligger under varje flik...

Men det är verkligen märkligt hur tillvand jag blev med Chrome.
Både IE o Firefox har jag ju kört i flera år. Men nu redan efter 2-3 månader vill jag bara ha tillbaka Chrome?

Och så går det inte.

Nåväl. Sakta men säkert ska jag i vilket fall migrera till Ubuntu.
Jag önskar bara att jag hade mer tid. Det är kul att testa saker som OPera, som Lornenin nämner.

Men datorn är lite som med min bil. Jag vill bara vrida om nyckeln och köra, inte behöva byta motor eller kalibrera förgasarens sätt att fixa bränsle-luftblandningen varje gång jag startar.
Jag vill bara att det ska funka så jag kan skriva mina böcker och surfa på nätet och bedriva min lilla del i det demokratiska samtalet.

Lik förbannat sitter jag här och lägger dagar på att få datorn att funka så som jag vill!

Anonym sa...

Chromes Linux version kallas för Chromium.

Tills vidare är den under utveckling, det verkar som om den inte är så enkel att porta till Linux.

Håller med om att Chrome är fantastiskt, men kan inte använda den själv förrän det finns en adblocker och linux version.

Angående ditt problem med avinstallering, antagligen finns det konfigurationsinformation kvar i registry. Försök söka igenom det med regedit.exe och ta bort eventuella mappar som innehåller ordet chrome och ligger under nån map som syftar på google.

Anders sa...

Anoonym.Tack för info.
för säg 8 år sen var jag faktiskt inne och rotade i regedit.exe.
Även i Bios.
På den tiden kunde jag även programmera lite och de flesta kommandona i DOS.
Men det är tydligt att sådan kunskap är färskvara.
Nu kommer jag inte ens i i BIOS!
Kommer inte ihåg hur man gör, och jag vete fan vart jag börjar leta efter regedit.exe.

Plus att jag är skraj att pilla där eftersom det är lätt att sabba. Och sabba gör man väldigt lätt när man är ovan.

NÅ.
Det verkar som jag måste lära mig dessa saker igen.

Tipsa gärna.
Finns något bra forum, hjälp mig dit!

Och ja. Chrome är kalas!!!!BÄST!!!
Kul o höra att de håller på med Chromium. Ska följa länken o kika.TAck

/N sa...

Inte ska du börja böka själv i registret. Låt Crap Cleaner eller CCleaner, ta hand om det. Det hittar du exempelvis hos http://www.filehippo.com . Avinstallera Chrome och kör CCleaners registerrensare. Glöm bara inte att ta backup och kolla igenom vad det är den vill ta bort.

Vill du som Joshua ta bort reklam har Lifehacker lite bra tips. http://lifehacker.com/5046529/how-to-block-ads-in-google-chrome
Jag testade privoxy, men fick uppfattningen att hemsidor laddas långsammare.

Someonewhocares är också någon som tröttnat på reklam och skrot på webben. Han har en mer hands on lösning och blockerar all skit i windows host fil. http://someonewhocares.org/hosts/zero/
Den använder jag själv och är supernöjd. Viss flash-reklam slinker igenom. Men det gör den i Firefox med adblock+ med.

Anders sa...

/N
Tack. Jag återkommer. Just nu har jag massor som ligger före att göra.
Men jag ska testa dina förslag, förhoppningsvis inom tio dagar.
/Anders

Anonym sa...

Men för glödheta, förstår du inte att du har kvar poster i Registret, när dina bokmärken är kvar efter ominstallering !
Använd ett Uninstall program, som tar bort posterna i registret !
Detta är också bra om du vill köra ShareWare program med testperiod, dessa kan du normalt inte ominstallera (efter vanligt ta bort program körning) men efter en registerborttagning så är det OK !

Anders sa...

@ Hej du glödheta anonyma!
Jag har använt uninstallprogrammet
TuneUp utilities.
Det städar skitbra!

Bokmärkena kommer kanske upp igen eftersom de ligger i en html.fil, om jag minns rätt, som jag faktiskt med vilje sparar.

Lik förbannat kraschar Chrome, även efter avinstallation samt att jag kört TuneUp utilities!

Kankse har du tips om bättre uninstall-program?! :)

Linus sa...

Hej Anders.
Ett par månader efter dig upplever jag exakt samma problem som du med Chrome. Och det gör ont, väldigt ont. Chrome är den webbläsare som fungerar bäst för mig.

Jag undrar hur du gjorde för att komma till rätta med problemet, just nu kör jag med safari och det kittlar inte alls lika skönt som chrome...

Mvh Linus

Anders sa...

@ Linus: Hej!
Jag har nog kört Chrome i över ett år nu, utan problem.

Minns knappt hur jag städade upp, då för något år sedan när jag hade problem.

Troligen körde jag CCleaner, som du hittar för nedladdning här: http://www.piriform.com/ccleaner/update?v=2.28.1091&l=1053

I och med att jag sedan fick in en skarp version av Chrome, nu har jag verision 5. ...någonting. Så funkar Chrome utmärkt på alla mina 4 olika maskiner, även den jag kör Ubuntu på.

Jag kan inte hjälpa dig bättre än så. Jag har inga bättre minnesbilder.

/Anders