fredag, december 12, 2008

Hjälp mig fildela boken


Det är klart med förlaget. Jag får sprida min egen text. Till min häpnad såg Lars, förläggaren, det som en självklarhet. Han sa:
- Det är din text.

Så enkelt. Men sen tillstöter ändå krångel. Det finns ändå saker att reglera. Han har kastat in massor med pengar i boken för att få den korrekturläst, bruten, tryckt, med omslag och distribuerad. Jag har bidragit med 1700 arbetstimmar för att skriva den.

1700 arbetstimmar, vad är det värt?

Jag ser det så här. Har jag lagt ned allt detta jobb, vill jag att texten ska bli läst. Jag vill framför allt att de som är intresserade i ämnet ska få tillgång till den.

Därför vill jag att den sprids så billigt och effektivt som möjligt. Nätet är då perfekt. Som fil kostar boken ingenting att dela. 

Men varken jag eller förläggaren blir helt glada om någon börjar trycka boken och själv distribuera den. Då är det stöld. Så ser vi det. Det är först om någon börjar trycka boken och själv ta stålarna som en stöld begås. Att folk delar filen och läser kostar faktiskt inte min förläggare någonting. 

Alltså kan man även se detta som en inlaga i IPRED-debatten.

Återstår mig. Hur får jag betalt för mina 1700 arbetstimmar?
Jag, liksom förläggaren hoppas givetvis att de som är riktigt sugna på boken ska fortsätta att köpa den i sin kanske ännu behändigaste form. Då finns den bland annat hos adlibris.

Boken finns ännu endast som PDF. Och i denna stund har jag endast en snutt av boken, en test.

För jag vet inte om tekniken ännu funkar. 

Edit: kl 13.53 fredag den 12 dec: Länken funkar inte. Jag jobbar på det. 
Snälla, den som har lite tid. Testa om du får upp en PDF-fil här.

Edit: kl 15.41 fredag den 12. Nu har jag hämtat hem CofeeCup FREE FTP laddat upp bok på egen server.  

Edit: kl 21.04 PDF samt förklaringar om vilken bok som kan laddas hem finns och fungerar nu på min hemsida 

(Meddela mig både succé och krångel genom att skriva en kommentar i kommentarsfältet). 


Creative Commons License
Under den evigt blå himlen by Anders Widén is licensed under a Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 3.0 Unported License.
Based on a work at sites.google.com.

Tillägg: Upphovsrätt, Copyright och Creative Commons:

Boken är utgiven av Hjalmarson & Högberg förlag under (c) Copyright. Förlaget har kvar alla rättigheter under (c) för tryckt bok på papper, samt rättigheten för all kommersiell försäljning. 
Förlaget och Anders Widén träffade den 11 december 2008 en överenskommelse att författaren fritt förfogar och får använda sig av den ideella rätten till sin egen text. Detta innebär att Anders Widén får sprida texten i alla andra former utom tryckt på papper i bokform enligt CC-licensen ovan.

14 kommentarer:

Anonym sa...

det fungerade inte, dels var man tvungen att logga in med ett gmail-konto (de som inte har det kan få det svårt) sedan så stod det att det inte fanns någon fil där. (kan ju hända att du redan fått feedback på detta)

/tobias

Jens sa...

Trevligt! Kul! Dock kräver den PDF-länk du postade att man är registrerad på Google för att kunna ladda ner den, vilket är rätt trist.

Du har inte möjlighet att ladda upp den någon annanstans? Det finns författare som har lagt upp sina böcker även på PirateBay, och det finns ju ingenting som hindrar att du gör det också. Dock kräver PirateBay att man har speciell programvara installerat, vilket kan vara ett hinder för dina läsare.

Lycka till,

Jens

Anonym sa...

Frågan är ju - hur stor är filen för hela boken? Några megabyte bör du ju kunna hosta själv ganska lätt. Annars PirateBay.

Att låta Google Docs hosta är kanske inte vad det är designat för...

Anders sa...

Aj, tusan.
Jag trodde att jag lyckades komma runt google docs spärr genom att peka direkt på källan...

(Jag loggade ut och testade - och det såg ut att funka, men jag har väl någon nästan global login påslagen i min chromewebläsare... och det var därför jag behövde hjälp med att testa)

Min tanke är ju att länka till PDF:en från min google site:

http://sites.google.com/site/anderswidenskriver/mina-bocker

Jag har inget emot PirateBay, men vill att det ska vara så enkelt som möjligt för den som vill hämta/läsa PDF:en.
Var kan jag lägga den? Fler förslag?

Jag har iofs konto hos webhotellet One.com och där ligger min trasiga, icke underhållna websida, www.djingiskhan.com

Men jag har tänkt sluta betala till one.com, så den försvinner snart.

Mikael: Filen är ca 1mb så det är inte så stort. Det blir 3mb för alla tre böcker, plus en liten bok.

Tråkigt att man inte kan ha PDF på google-site. Har i alla fall inte hittat någon sådan funktion.

Anonym sa...

Länken fungerar inte.

Björn Felten sa...

Jag har ett Google-konto, men inte ens jag får tillgång till filen, så tydligen måste du godkänna varje person som skall få hämta filen.

Om du vill att jag skall lägga upp den på min server, så gör jag hjärtans gärna det. Du har väl min mailadress? Min privata adress är b (at) felten (dot) se.

Björn Felten sa...

Tredje boken hämtad. Gick hur snabbt och smidigt som helst. Men jag vill ju läsa första boken först! :)

Och självklart köper jag 3D-versionen om jag gillar vad jag läser i PDF. På så sätt har jag hittat och köpt ungefär ett dussin böcker det senaste året.

Anonym sa...

Bahnhof-länken funkar fint!

Björn Felten sa...

Att det är just en Bahnhof-länk ger ju onekligen det hela en extra knorr. Endast en PRQ-länk hade kunnat vara bättre. :)

Anders sa...

Mikael: Tack för kvitto att det funkar! Jag är inte helt tekniskt bevandrad, som ni märker. Men krånglar man på så funkar det efter ett tag.

Björn: Följ nya länken till min hemsida så får du lite info varför just tredje boken dyker upp!
Men jag kan ju berätta redan här att anledningen är enkel. Det är den enda bok som finns i PDF för tillfället.

Jag ska försöka uppdatera när övriga böcker dyker upp som PDF:er på min hemsida.

Och ja, Bahnhof håller fanan högt, tycker jag. viktigt i dessa tider. Men det är en ren tvångsmässig slump att jag har dem som leverantör. Jag tror jag kunde välja på 3 olika genom Jämtkraft här där jag bor, 4 mil utanför Östersund.

Anonym sa...

Hej! Mycket trevligt initiativ.

Du har inte lust att medverka i julklappen till riksdagen?

Läs mer
Ladda upp julklapp och kommentar

Olof Bjarnason sa...

Kul initiativ Anders! Vore även kul om du bloggar om resultat - mail du får in, om du märker ökning i försäljningen eller så.

Anders sa...

Rikard. Jag har laddat upp + gjort postning på bloggen så att det sprids vidare.

Anders sa...

Olof: Givet kommer jag att följa upp det om det blir ämne av det!

Att mäta/märka försäljningsökning är skitsvårt, det är ett sådant släp på rapporteringen, tyvärr helt kass, vilket jag inte fattar...

Att direkt mäta vad som funkar, i vilka butiker osv skulle ju hjälpa förlagen...