onsdag, december 17, 2008

SAP sviker i IPRED


Så. Nu ska min sista bok i serien om Djingis Khan precis ha gått iväg för distribution som julklapp tillsammans med andra kreatörers gåvor till våra riskdagsmän. Det hela förpackas som en DVD med musik och text och jag vet inte allt. Förhoppningen är naturligtvis att mottagarna blir glada och medan de dricker sin glögg ska få den där AHA-upplevelsen att upphovsrätt och immateriell rätt visst ska få finnas, men att den måste reformeras. 

För det är en mycket smartare väg att gå än att gradvis, steg för steg, stänga av det fria flödet av information på Internet, som man nu håller på med. För att inte tala om de gigantiska administrativa kostnader man är i färd med att belasta nätet med för att klara den massövervakning FRA kontinuerligt ska ha påslagen och datalagringslagen som tvingar operatörerna att dra på sig kostnader som sedan vältras över på oss kunder. 

Jag refererade till ett pressmeddelande  från SAP i ett tidigare inlägg och tyckte då att mitt parti var lite väl försiktigt i sina formuleringar. Nu har pressmeddelandet blivit officiellt och i DN drar man den riktiga slutsatsen att SAP:s ledning vill IPRED1. 

Fast man vill smeta på lite av sin kosmetika. Sossarna skiter alltså i det blå skåpet så det stänker om det. Och deras skrivningar är olidligt luddiga:

"Det finns till exempel redan idag en rad olika sätt att skydda sin identitet för den som vill surfa anonymt. Denna utveckling för med sig såväl hot som möjligheter för både kulturskapare och konsumenter. Och det är också en utveckling som måste följas aktivt och med en ständig handlingsberedskap från regeringen."

Socialdemokratin har helt glömt att integritet och anonymitet är ett demokratiskt oändligt viktigt värde att slå vakt om. Jag vet inte vilket som är mest tragiskt; att liberalerna glömt det, eller att socialdemokratin vandrat ned i samma sorgliga träsk.

Är du socialdemokrat och susar förbi här, läs vad piratpartiet skriver i frågorna. Ni ser fel om ni i PP ser en hop osnutna ungar som vill stjäla musik. Det handlar inte om det. Piratpartiet är och fungerar just nu som den medborgarrättsrörelse SAP en gång var och även nu borde vara. 

Jag lär återkomma i ämnet, men till dess ber jag om hjälp igen. Sist jag lade upp en bok för nedladdning i PDF-format var det mycket som krånglade. Idag skickade mitt förlag, som en inlaga i pågående debatt om IPRED1, mig resterande böcker. På min hemsida ska det nu alltså gå att tanka hem samtliga mina böcker om Djingis Khan.

Är det något som strular, vänligen skriv en kommentar här. På hemsidan går det inte. 

Skriv gärna kommentarer och berätta för mig hur vi ska fortsätta idédebatten både inom och utom socialdemokratin.  Helt uppenbart behöver riksdagen bli uppmärksammad på att de är helt ute och cyklar. Det är ju ingen nyhet, men behöver tyvärr sägas igen. Nedan mina böcker och låt nu Djingis Khans argusöga vila över SAP, det parti som är på väg att svika sina demokratiska och annars alltid så omhuldade värden.  



7 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad du gör det bra Anders! (ursäkta att jag svär!) Äntligen någon som fattat vad det betyder att ÄGA sina verk. Du gör med dem, precis vad DU vill!!

Själv blev jag som alltid lite ledsen när månskensligisten inte fanns men ser nu att den iaf går att köpa!
Den ska nog bli en julklapp till mig själv! Jag har ju bara längtat sen 02 om jag inte minns fel :)

Hälsa familjen och ha en riktigt underbar jul i ert hus i skogsbrynet!
(PS har ni hört att släkten ska få en medlen till!?)

Kram//Susanne

Björn Felten sa...

Nedladdning av dina böcker fungerar alldeles utmärkt. Fast omslagsbilden till III:an blir inte särskilt mycket större när man klickar för större bild. Fungerar bra på I:an och II:an.

Sedan kan jag tipsa om att även CDON.COM har flera av dina böcker.

Anonym sa...

Att man ratar en debattartikel betyder inte att man är oense om samtliga slutsatser och åsikter som framförs i den :)

Piratpartiet tycker inte att man ska tjäna pengar på andras arbete. "Exempelvis fem års kommersiell ensamrätt" står alla pirater som ställt sig bakom det senaste principprogrammet v3.1.
Längden är diskutabel (kanske 1 år, eller 10?), men det ska i vilket fall ge en fair chance att tjäna pengar på sina verk.

Så att man ratar sossarna är för att de säger exakt samma sak som Alliansen - och det är till stor del baserat på ett oförstånd av situationen i helhet.

Anders sa...

Kusin: Kram på dig och visst är det bra att "Månskensligisten finns igen!
Björn är ovan tipsar om CDON.COM och där kostar den banne mig bara 19:-
Vilket är det billigaste jag sett. Själv köper jag den för 15:- plus frakt plus porto till dig om jag skulle skicka den, alltså hamnar jag på minst 30-40:- för att få iväg ett ex till dig!
Men kommer du förbi kan du få en bok, jag har ca 100 ex drällandes i garaget!

Anders sa...

Kusin 2: Nej, Annika kanske vet men jag är helt oinsatt i att släkten ska få en till???

Anders sa...

Björn: Tack för upplysning att allt funkar som det ska.
Knepigt ibland det här med password och inloggat/utloggat läge.

Jag loggar ju ut allt för att testa och se hur det funkar som utomstående besökare. Sen försöker jag tömma minnet på datorn, men jag vet egentligen inte hur man gör. Hur som, för mig kan det se ut som att jag laddar hem en PDF från min hemsida, men i själva verket var jag fortfarande inloggad eller också låg både Adobe och PDF kvar i minnet utan att jag fattade saken!

VAd gäller bilden till bok3 så är den liten. Jag har just nu ingen stor bild att ladda upp på hemsidan.

CDON.COM hade jag inte sett tidigigare, å andra sidan bara vet jag att mina böcker ska finnas hos alla bokhandlare. Dom är rätt bra spridda.
Ute i 3D-butikern är det lite sämre men förlaget har sålt in den till alla större kedjor som Akademibokhandeln ca 300 butiker, Bokia ca 300 butiker osv.

Anonym sa...

Jag skall helt kart trolla hem ett ex och läsa! Med tanke på priset var det ju inte mycket att fundera på menar jag :)

Jajjebox, undertecknad skall bli vuxen i maj då det skall dyka upp en liten en!
Vet inte om A vet faktiskt, antog att Kusin K sagt ngt..fast hon kanske inte heller vet? *haha*
Jag lever i en värld där alla självklart följer varje steg jag tar med andakt!