tisdag, december 09, 2008

Legal fildelning

Erikc Laakso har skrivit ett tänkvärt inlägg om rättsstaten och för att sprida debatten ansåg han absolut att Newsmill borde ha min text 
Ni som läser min blogg behöver ju inte sticka dit och läsa igen, men det kan ju vara kul att milla. Sist jag var in och kikade stod det att 71% var arga på IPRED1, vilket väl måste vara missvisande.

Jag tror snarare på 80-20 regeln även i detta sammanhang. 80% av metallen klarar sig i ett metallurgiskt test, 20% måste kasseras. 
80% är så att säga normalbegåvade och sociala. 20% är inte ointelligenta men så tokigt funtade(precis som metallgittret i det parti metall som alltid måste kasseras) att de tror att saker som IPRED och FRA är OK.

Finns 80-20 regeln, vad går den i sådana fall att applicera på, eller hittar jag bara på? *ler pillemariskt*

Ingressen till texten blev fel på Newsmill, texten är kortad, men som sagt hoppa över läsningen men milla


5 kommentarer:

Martin Vesterlund sa...

Nu står det 79% - 21%, så 80-20 verkar inte orimligt.

Vill minnas att jag har stött på 80/20 inom naturvetenskapliga ämnen (minns inte om det var kemi eller fysik), förvisso så ligger det ganska nära metallurgin.

Lars-Erick Forsgren sa...

men reagerar gamm-partierna öht? på ngt?

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/12/medborgarrttsrrelsen-pp-och-vart-gr-fp.html

Anonym sa...

För min del tycker jag mig även se, klara kopplingar till ACTA, när även det handlar om IP/IPC. Där man inom Interpol, gör kopplingar till internationell terrorism och hur den finansieras. Bland annat då via fildelning.

Som vanligt görs det ingen skillnad på fildelning, av olagligt materiel och lagligt material, utan allt klumpas ihop, under en och densamma benämning.

Det finns ju faktiskt en fullt laglig fildelning, av upphovsskydat material.

Anders sa...

Otyg; jag var in nyss och då stod 89%
Lars-erick, jag har varit där.

Jens o: Laglig fildelning finns.
Grejen är att jag börjar få en vision av ett helt nytt tänkt.

Att information ska vara fri. Att mänskligheten och även alla företag skulle tjäna på det.

i bakhuvudet försöker jag nu formulera dessa tankar, men den här skitstriden mot FRA och IPRED1 tar ju upp ens tid så mycket.

Erik Sundvall sa...

Legal fildelning, jovisst: http://www.urgott.se/fildelning/