fredag, december 05, 2008

Lara Croft in severe anger


arvidfalk har Erik Laakso börjat sjunga en gammal favorit av Nationalteatern:
 “Skivbolagen kommer snart, då blir det en jävla fart, de tar betalt för att jaga ungar”
Naturligtvis handlar det om alla lögner som föregåtts moderaternas nyligen hållna te-party där de enligt rykten spridda av herr statsministern själv belevat suttit och smuttat på sitt te och bestämt att nu får det vara nog. IPRED är bra för industrin och därmed känner statsministern sig trygg.
Något måste för övrigt göras innan allt går över styr. Till och med mufarna har ju gått och blivit tokiga. Enligt DN.

Men på te-partyt gick allt som sagt lugnt till. Man lät sig inte bekomma, och enligt statsministern själv hade han lagt undan den annars flitigt brukade partipiskan.

Som  alla vet är städade och lugna te-partyn grunden för all demokrati, detta enligt Salman Rushdie.
Så tolkar i vart fall hr statsministern författarens ord och i övrigt brukar han väldigt sällan säga statsmannaaktiga saker. Det behöver han inte eftersom han är statsminister. Han talar hellre i intellektualiserade psykologiska termer, som:
- Jag känner mig trygg med den här finanskrisen. Den berör inte mig. Bara folk gör som jag säger.
Eller:
- Jag känner mig trygg med mina ministrar, de är tillsatta efter min kompetens.
Strax innan de där första ministrarna blåste iväg, vad de nu hette, det har passerat så många.
Men då säger hr statsministern psykologiskt besinnande:
- Jag känner mig trygg med den nya situationen. 
Eller så byter han helt lugnt ämne och säger:
- Jag känner mig trygg med den här alliansen.

Medan statsministern lever i sin egen fantastiskt trygga fantasivärld börjar jag som gammal krigshjälteskildrare ana oråd. Det knarrar i knäna. Det värker i ärren efter alla hugg och slag och det dunkar i huvudet. Precis som inför strid. 
Jag känner att vi behöver samla alla krafter och alla figurer vi har tillgång till för att störta denna regering rakt utför närmsta och högsta klippa.

Annars går det på ren svenska åt helvete med det annars så av moderater omhuldade konungahuset och monarkens rike. 

Så jag ropade på den första skarping som föll mig i sinnet och in på scen störtade Lara Croft. 
Snacka om att den bruden har koll på läget. Hon nitade idioten direkt.

2 kommentarer:

Martin Vesterlund sa...

"Det knarrar i knäna. Det värker i ärren efter alla hugg och slag och det dunkar i huvudet. Precis som inför strid."

Jag känner igen de där raderna, eller varianter av dem... Men jag kommer inte på varifrån de kommer! AAAAARGHA!

*nynnar* Sida vid sida
tillsammans hjälps dom åt
Staten och kapitalet hjälps dom åt

Fast nu när jag tänker efter lite så började det ju faktiskt som en skakning på nedre däck, som fyllde oss med mer rädsla än med skräck ty vi hade ju inte förstått orsaken till att fartyget hade sprungit läck. Vi är ju trots allt barn av vår tid som fildelar lite som vi vill för att planera våra inköp.

I vilket fall, bra skrivet (som vanligt)!

Anders sa...

Otyg: skulle vara kul att veta var du hört raderna!
Jag trodde jag hittade på dem själv, men samtidigt är det en så självklar bild att den säkert finns i många varianter i litteraturen.

Kul att du tyckte texten var bra!
Funderar lite på att få igång en story av detta slag, men man ska ju ha tid också...