fredag, december 05, 2008

Civilisationens fall

Jag har från 14 års ålder varit anarkist. En kortfattad resumé om min värdegrund finns att läsa här. 
Under senare år har jag röstat på SAP och även blivit medlem för att inom det partiet föra en kamp för att återupprätta de värden som är viktigast för mig, frihet, solidaritet och integritet.

Det tråkiga är att jag känner mig allt mer osäker på att det är görligt. Det finns endast ett parti som till fullo förstått faran med den inslagna väg våra nuvarande icke insatta beslutsfattare tagit - och det är Piratpartiet. 

I skrivande stund tänker jag inte rösta på dem, eller arbeta för dem, men jag önskar hett att Piratpartiet kommer in i riksdagen. De behövs och därför kan jag ibland tycka att det är olyckligt att man valt ett namn som gör att det slår än mer lock för öron och hjärnor hos dem som tror att Piratpartiet står för någon form av hämningslös laglöshet på Internet. 

Det är tvärt om. Piratpartiet vill värna för människan fullkomligt fundamentala värden vi alla i naivitet trodde att samtliga moderna stater redan ratificerat genom att skriva under FN:s deklarationer om mänskliga rättigheter.     

Så illa är det. Sverige och andra stater håller med berott mod på att slå sönder de få goda idéfragment som finns i vår så kallade civilisation. 

Man kan fråga sig, vad är en civilisation och vad definierar den?

Jag väljer att här föra in ett förkortat, lite ändrat citat från SubCult.org i mitt resonemang:
Demokrati
Idéen om att samlas och diskutera frågor samt fatta gemensamma besluthar alltid funnits. Under tryck från arbetarklassens växande organisering och hot utvidgas den idéen till att omfatta alla så till vida att alla får rösta till de församlingar som ersätter monarkin som högsta beslutande organ. De får dock inte samma makt som den gamla monarkin, då den ekonomiska makten behålls av den nya aristokratin - kapitalistklassen.

Demokratin är ingen ny civilisation utan bara en del i den kultur där kapitalistklassen regerar. Civilisationen är alltså fortfarande kapitalistisk. Idag regerar kapitalismen globalt, den förekommer i många olika kulturella allianser. Västlig demokrati, religiös fundamentalism, fascism m fl.

Applicerar vi den definitionen lite grovt och tillyxat på vår situation i Sverige kan det sägas att med den borgerliga alliansen har vår lagstiftande församling, riksdagen, i än högre grad än tidigare valt att helt förfalla till att bli vissa kapitalstarka särintressens instrument, hellre än att representera oss medborgare.

Kanske är det i ljuset av detta vi ska se FRA och IPRED1  och kommande lagar som helt kan komma att fjättra oss små betydelselösa medborgare, men berika de redan rika industrier som vill kapa åt sig ännu mer makt och pengar än de redan har.

Allt det här ser kanske vid en första anblick ut att vara raffinerat Så är inte fallet. 

Det som sker inför våra ögon är kriminellt och lika ineffektivt ur utvecklingssynpunkt som alla gamla strukturer tidigare härskarklasser hittat på. 

Förenklat; staten och kapitalet sitter fast i sina gamla härskarmönster som löper från feodaltiden fram till idag. Arbetarrörelsen, SAP, lyckades införa allmän rösträtt och även rösträtt för kvinnor. Men mycket mer har inte skett.

Vi är fortfarande slavar under samma dolda maktstrukturer.

 Staten, våra lagstiftande organ, har inte återinträtt i medeltiden.  Felet är att de aldrig lyft sig därifrån.

Bloggare. Den kamp vi nu för är lika tidlös som viktig. De var sådana som vi som såg det orättfärdiga i att slaveri överhuvudtaget fick existera.   Det är sådana som vi som skapar historia och befrielse. Det är sådana som Fredrik (den store) Reinfeldt som i alla tider gjort allt som stått i deras makt för att bevara slaveri och annan orättfärdig maktutövning till varje pris. 

Sådana som Betrice Ask och Fredrik Reinfeldt kommer aldrig att inse att det finns något ruttet i det de vill bevara. Det är vi som måste befria världen.

Ingen gör det åt oss.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra och tung text som vanligt! Jag tycker det börjar bli dags för traditionell media att publicera något om rs.se. Fattar inte att ingen gör det..?

Mattias sa...

Bra skrivet, själv är jag en gammal moderat som inte kan känna annat en avsky för vad det partiet har blivit. Piratpartiet är som du skriver det ända partiet som klart och tydligt tar strid för integritet och många av dom demokratiska värderingar som iallafall jag tyckt varit självklara. Men jag har till skillnad från valt att gå med i Piratpartiet.

Anders sa...

Olof: TAck!

Mattias:
Jag önskar man fick rösta med 100% istället för med 1 röst.
För jag vill ha frihet.
Jag vill inte rösta på ett parti, jag vill rösta ihop en vettig lagstiftande församling.

Men som det är idag anser jag att du har gjort kanske det enda kloka och vettiga val man kan göra.

Vi får se vad jag kan uträtta och höra mig för inom SAP fram till valet. Är det skit och tvärstopp hoppar jag helt enkelt till PP och lägger min röst där.

Ser jag skymten av ljus inom SAP, ja då kanske de får min röst.