måndag, december 01, 2008

Moderaterna vill regera ifred från folket


Just som jag satt med statistiken för hur de få riksdagsledamöter som svarat, ändå svarat på fråga 3, damp ett mejl in i boxen från Maria Plass (m). 
Hon svarade som moderater brukar, så här:

Hej! 
Tack för påminnelser men jag avser ej svara. 
Med vänlig hälsning 
Maria Plass 

För första gången lät jag känslorna svalla och i den sinnesstämningen skickade jag henne genast en följdfråga:

Jag måste fråga varför?
Jag gör detta på min dyra fritid. Du har just fått löneförhöjning och tjänar numer 54.000 i månaden för att på ett vettigt sätt bemöta dina väljare. 
Det är på deras uppdrag du sitter i riksdagen, ingen annans.
Just jag har aldrig röstat på ditt parti, men flera i den grupp jag nu ingår i som ställer dessa frågor har tidigare röstat på (m).

Jag kan berätta för dig att du och dina moderata kolleger just nu driver era väljare rakt i armarna på främst två andra partier. En del väljer miljöpartiet eftersom det är ett parti som på ett klart och vederhäftigt sätt dokumenterat hur de vill att skrivningar kring lagar som FRA ska se ut. 
Men främst driver ni era väljare, i dessa frågor, rakt i armarna på Piratpartiet. 

Vi frågar oss: Hur ska de väljare som är liberala kunna rösta på dig eller någon annan moderat när ni är det enda parti som totalvägrar att diskutera och föra dialog med era väljare, trots att ni påstår motsatsen på er hemsida, som faktiskt är ett ett under av icke-kommunikation. 

MvH
Anders Widén

Varför är jag så arg? En del av svaret syns i grafen nedan. Moderaterna, vårt regeringsparti, fortsätter att ignorera sina väljare. Att jag inte ser rött just nu beror nog endast på en enda sak, att jag inte röstade på dem. 
Alla jag känner som röstade på dem flyr nu moderaterna.


Påstående nummer 3 lyder så här:
Enligt Europakonventionen är det stor skillnad mellan ett brev skrivet på papper och ett elektroniskt brev. 





De flesta har svarat nej, det är ingen skillnad på pappersbrev eller elektroniska brev enligt Europakonventionen. Sex procent menar att det är det. Att pappersbrev inte får öppnas och läsas av FRA eller staten, medan att det inte är lika noga med elektroniska brev.

Fast det är klart. Regeringspartiet moderaterna vägrar ju att svara, så egentligen vet vi inte någonting, mer än att de med alla medel drev igenom FRA-lagen.
Är det därför man så konsekvent håller käft nu? 
Man vill inte svara på frågorna eftersom de känns krypande och obekväma? 

Statistiken för moderaterna blir allt mer beklämmande. 
Märkligt nog är de tätt följda av socialdemokraterna som i opposition skulle ha allt att vinna på att göra en politisk markering genom att svara. 
Att socialdemokraterna är så tysta i opposition är smått illavarslande. De påstår i sitt partisvar att de är emot FRA-lagen. Men vad anser varje enskild riksdagsledamot?
Hur kommer FRA-lagen egentligen att gestalta sig vid ett eventuellt maktskifte?
Det vet vi inte. 
Och riksdagsmännen, de moderata och socialdemokratiska, vill inte att vi ska få veta.
De vill föra sin poliltik i fred.  

"Samuraj" Josef berättar om vad som står i artikel 8, Europakonventionen:
Artikel 8
1 Envar har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv sitt hem och sin korrespondens.

Skiljer man alltså på vilket medium som används? Borde man det? 


Och Emma "Opassande" skriver: "För tre år sedan blev en kollega förbannad på mig och trodde jag ljög om planerna för FRA. Inte sällan anklagas jag för att överdriva eller hitta på, bara för att lite senare få upprättelse..."

Precis så hemskt är det som händer. Folk, den stora valmannakårenm, de duktiga hederliga människorna jag möter varje dag och som går till sitt jobb varje dag och inte hunnit eller på andra sätt missat vad som pågår i lagstiftningen tror att jag och andra pratar antingen i nattmössan eller råkar ha läst sience fiction, tagit fel och trott att det var FRA-lagen.
 
Och så min vän, poliltrucken, som kommit ut, som inte står ut med något av regeringspartierna utan har gått över till Piratpartiet. Läs hans kloka och välskrivna bloggning om det beslutet. Bara så där fantastiskt bra. 

10 kommentarer:

Peter Madison sa...

Du förstår varför mitt motstånd till politiker varit kompakt och är kompakt. Frågan är om de är med oss eller mot oss. De borde ju vara med eftersom vi lägger våra röster på dom men jag undrar verkligen...

Anonym sa...

Bra att ni driver frågan. Jag tycker att regeringens och särskilt moderaternas agerande i varje fråga som dom tycker är jobbig är beklämmande. Dvs "locket på", inga debatter, inga kommenterarer inga försök att motivera sina beslut. Är det demokrati?

Anders sa...

Jag förstår. Mitt motstånd - och vad värre är, förakt - blir också alltmer kompakt.

Dom är riktiga skitar som inte svara. Det är deras jobb att svara.
Att moderaterna svarar, verkar bero på att jag verkligen skriver "Detta är 6:e gången jag påminner just dig att du inte svarat."

Så då svarar de för att slippa fler påminnelser, inte för att ge svar...

Skritstövlar.

Anders sa...

Connyt:
Intelligenta och engagerade väljare som tidigare röstat på exv moderaterna lämnar dem nu.

Problemet är den stora valmannakåren. Enligt opinionssiffror så planar skillnaden mellan blocken ut, vilket för mig är obegripligt.
Hur kan den här totalt urusla regeringen eller sk alliansen, överhuvudtaget attrahera någon väljare efter allt de ställt till med?

Anonym sa...

Jag tror det skulle vara bra att lyfta detta till partitopparna.

Hur ska en medborgare idag kunna få reda på saker om sin riksdagsledamot om de inte får svar på sina frågor.

Kanske försöka inleda en diskussion om ett mer formellt förfarande för hur man en masse kan ställa frågor.

Jag har tidigare liknat riksdagssvar vid prisjakt.se och det är precis vad man skulle vilja ha men med tillägget att man kan ställa frågor.

Sen bör det vara sanktionerat och enkelt för ledamöter att svara.

Anders sa...

Perty:
Tack för infallsvinkeln. Det tragiska är att vi gjort våra försök redan.
Emma Opassande både ringde och mejlade direkt till Mona Sahlin (s), eller hamnade snarare hos dennes sekreterare.
Jag själv ringde Kontitutionsutskottets ordf, fd socialminister mm, Berit Andnor (s).
Samt att vi har bearbetat SAP hårt även kanslivägen.

Detsamma gäller sådana som Beatrice Ask, som vi fått hjälp med att bearbeta, bland andra bloggare Lars-Erick.
Ask ansåg att frågorna var "tendensiösa" varför hon inte ville svara.

Flera "samurajer" har försökt konfrontera moderaterna på flera sätt, utan framgång.
Just jag har inte specialbearbetat moderaterna, för jag är så arg på dem, jag anser därför inte mig själv lämplig att ringa dem...
* * *
Det är kul att du liknar riksdagssvar.se vid prisjakt.se.

vi har byggt fler hemsidor, men vi har inte klarat av att publicera dem ännu. vi får se vad vi klarar och orkar med.
Farmorgun har varit sjuk, många jobbar av naturliga skäl med sina vanliga jobb och försöker fixa det här, som ärligt talat blivit tyngre och drar ut mer på tiden än någon kunnat tro...

jenku sa...

Jag tror också att problemet ligger i att alliansen idag känner medvind. Opinionsundersökningarna ser bättre ut än på länge, trots FRA och IPRED, vilket rimligen borde innebära att de känner sig stärkta i de besluten.

Sen om det i själva verket är helt andra faktorer som avgjort spelar mindre roll. Man ändrar inte politiken om man känner att det är ett vinnande koncept.

Unknown sa...

Känns som om att det gått ett kedjemejl inom vänstern där de uppmanas att svara ja, ja, nej, ja, nej på frågorna.

Anders sa...

Jenku: Ja, det är många som framför tesen att särskilt moderaterna triangulerar sig fram. Om det är så är läget skitbra just nu, tycker de - och tänker köra vidare. Det är de som helt och hållet styr landet nu, de andra partierna är bara puppies.
Moderaterna har alla tunga ministerposter, folkpartiet får latja lite med utbildning, kd med tramsiga icke borgerliga sociala frågor osv.

Anders sa...

Kristian: Ja, den tanken har snuddat mig med.
Att faktiskt någon i vänsterpartiet från början liksom gjorde ett facit och så svarade alla likadant.

Nå. alla har personligen mejlat svaren till oss. Vi kan inte göra mer åt saken. Vi hoppas och tror att vänsterpartiet har läst och förstått vidden av sina egna svar, oavsett hur de har tillkommit.